Grote Rivierenpad: van Hoek van Holland naar Kleve (D)

Het Grote Rivierenpad (LAW 6) volgt de oer-Hollandse rivieren Nieuwe Waterweg, Oude Maas, Lek, Linge en Waal. We wandelen langs bedrijvige havens, over kades en dijken terwijl kolossale schepen statig voorbij 'schuiven'. Struinend door de uiterwaarden gaat het pad verder naar Duitsland.

Hieronder vind je wandelverslagen, beoordelingen en foto's van onze ervaringen langs dit wandelpad. Meer informatie over openbaar vervoer en overnachtingsmogelijkheden kan je vinden in de topo.

 

-
  Reeds gewandeld Gepland in 2019  
   

 

 
  Etappes
Oordeel
Afstand
       
       

Hoek van Holland - Maassluis

++
26,9 km

Rozenburg - Hoogvliet

++
22,9 km
Hoogvliet - Rijsoord
24 km

Rijsoord - Zuidbroek

++
25,3 km
Zuidbroek - Melkweg (Y-12630/1)   23,8 km
Melkweg (Y-12630/1) - Schoonrewoerd  26,7 km

Schoonrewoerd - Beesd

+
22,7 km

Beesd - Zoelen

+
23 km

Zoelen - Ochten

+
17 km

Ochten - Loenen

++
23,7 km

Loenen - Whyler

+
23,2 km

Whyler - Kleve (D)

+/-
21,3 km
       

 

 

 

 

Hoek van Holland - Maassluis

De spoorlijn van Maassluis naar Hoek van Holland zou ideaal geweest zijn om naar het beginpunt van dit Lange AfstandsWandelpad te gaan vanuit Maassluis. Was het niet dat deze spoorlijn niet meer bestaat en de werken voor een soort “metrolijn” in 2019 nog steeds aan de gang zijn. Dus parkeren we ter hoogte van de verkeerscentrale Hoek van Holland en zullen we vanavond terug fietsen met behulp van de fietsknoopunten.
En zo zetten we dus onze eerste stappen op het Grote Rivierenpad (LAW6) en wandelen van de parking tot aan het “water”. Dit is de Nieuwe Waterweg die iets verderop uitmond in de Noordzee. We zijn nog in het bezit van de topo uit 2011, maar hebben via de website de aangepaste tekst en plannen afgeprint. Later zal blijken dat we er ook goed aangedaan hebben om de gpx-track te downloaden op ons gps-toestel. In de oude topo start het pad op de kruising van de Noordzee en de Nieuwe Waterweg en loopt langs dat kanaal naar het station. Vandaag (2019) start het pad ter hoogte van het nu toekomstige “metro”- station en wandelen we langs de Nieuwe Waterweg tot aan de Noordzee. Hier kan je alleen maar naar rechts en wandelen we langs de vloedlijn langs de Noordzee. Vrij snel worden we geconfronteerd met de zuinige markeringen en dan vooral de wit-rode. Ook hier maken de wandelknooppunten hun opwachting en deze worden dan ook meer en meer gebruikt in de beschrijvingen. Na zo’n 800m worden we de duinen ingestuurd en verderop kruisen we de Strandboulevard. Via de woonwijk ’s-Gravenduin komen we op de Nieuwlandsedijk die we naar rechts volgen. We steken de Dirk van den Burgweg over en dan leiden de markering ons door de Nieuwlandse Duin, een mooi, iets verwilderd park.

boot strand

Op weg naar Rotterdam

Strand Hoek van Holland

haven boot

Havengebied

Stroomopwaarts op de Nieuwe Waterweg


We komen uit op een tegelpad dat we naar recht volgen tot we uitkomen op de Haakweg. Hier gaan we naar rechts op iets verderop links het Bonnenpad in de gaan. Aan de rand van het bos gaan we linksaf en wandelen langs de bosrand tot we uitkomen op de hoek van dit bos. We volgen de bosrand even naar rechts alvorens de markeringen ons letterlijk het bos insturen. We wandelen door het Staelduinse Bos dat rond 1850 ontstond op een oud rivierduin. Staelduin zou zijn afgeleid van de stalen pinnen die vissers vroeger gebruikte om hun netten vast te zetten. In dit bos ligt een oud bunkercomplex dat deel uitmaakte van Festung Hoek van Holland. De bunkers zijn, door een vrij constante luchtvochtigheidsgraad en temperatuur, een populaire woonplaats voor vleermuizen. Op andere plaatsen zien we betonnen platen te zien, wat overblijfselen van zouden zijn van munitieloodsen. Op het breedste punt is het park 375 meter breed en het is bijna 1000 meter lang. Niet erg groot dus, maar wel uitgegroeid tot een mooi, iets verwilderd park. We verlaten het bos ter hoogte van een tuincentrum en gaan rechtsaf. Dit brengt ons tot bij aan de Bonnenlaan en hier gaan we linksaf. Na 400m komen we uit bij het Oranjekanaal dat we oversteken. Aan de overzijde gaan we naar rechts en volgen we het fietspad. Daar waar de Oude Spui in het Oranjekanaal stroomt, buigen we mee naar links.

brugje windmolen

Op weg naar Maasland

Eindelijk windmolens ...

haven veer

Maassluis

Veerboot Maassluis


Wat verder steken we de Oude Spui over en 400m verder gaan we naar rechts. Dat brengt ons opnieuw aan het Oranjekanaal dat we volgen tot waar het in de Nieuwe Waterweg stroomt. Hier gaan we linksaf en de volgende 3,5 kilometer wandelen we langs dit verbindingskanaal. Het maakt, samen met de Nieuwe Maas, de verbinding tussen de Noordzee en Rotterdam. Net voor we Steendijkpolder bereiken, zien we links de Oranje Plassen. Ooit was het een getijdengebied en toen werd het een polder waar vooral aan landbouw werd gedaan. Een deel van de Oranjebuitenpolder werd in 1967 - 1968 afgegraven om de westelijke uitbreiding van Maassluis op te hogen, en zo zijn de Oranjeplassen ontstaan. Wanneer we hier rechtdoor zouden gaan, staan we zo’n 3km verder in Maassluis aan het station. Maar de LAW 6 maakt hier nog een ommetje via Maasland. Vlak voor Steendijkpolder verlaten we de rivierdijk en volgen de markeringen die ons rond dit dorp leiden. Via een dijk gaan we naar de A2O die we kruisen via een tunnel. En iets verderop worden we rechts een weiland ingestuurd. Eerst dachten we dat de markering niet klopte. Maar wanneer we beter keken, zagen we een smal tegelpad door de weiden lopen. Het was een mooie manier om dit “grasland” over te steken., zeker omdat het niet in één rechte lijn liep. Dit brengt ons bij de eerste huizen van Maasland en hier worden we via in zuidelijke richting doorgeleid. Dit brengt ons bij een volgend kanaaltje: Zuidvliet. We steken dit over en gaan rechtsaf in de richting van de A20. We wandelen onder de autosnelweg door en wandelen Maassluis in. We worden door de bebouwde kom geleid en komen zo uit bij het veer aan de Nieuwe Waterweg. Wat rest is een fietstochtje naar Hoek van Holland.

 

top

 

 

 

 

 

 

Rozenburg - Hoogvliet

We zetten de fietsen in Hoogvliet ter hoogte van één van de vier grote appartementsblokken aan het overstapje Hoogvliet. Dit is punt 10 in de topo aan de oever van de Oude Maas. Deze etappe begint ter hoogte van  het veer in Rozenburg aan de zuidoever van de Nieuwe waterweg. In de topo van 2011 is er nog sprake van een café-restaurant, maar anno 2019 is dit een casino geworden. We worden ten westen van het centrum geleid tot aan een dijk. Eenmaal op de dijk van het Calandkanaal zien we de 7e petroleumhaven. Waar het vroeger een zandplaat was waar de natuur zijn gang kon gaan, zien we vandaag een eiland vol opslagtanks. Op de dijk gaan we naar links en zien voor ons de Calandbrug. Via deze brug steken treinen, auto’s fietser en voetgangers het gelijknamige kanaal over.  Onder het kanaal loopt ook nog A15 die hier de Thomastunnel induikt. Over de dijk van het Hartelkanaal wandelen we naar de Hamsenbrug en steken het kanaal over. We komen op een soort tussendijk voor we via de Brielse brug het volgende kanaal oversteken. Of het nu het Brielse Meer of het Amsterdamse Rak is, weten we niet. Het Brielse Meer ligt aan de rechterzijde. Het langgerekte meer vormt de scheiding tussen Voorne en het Europoortgebied en vormde tot 1950 als Brielse Maas een deel van de verbinding tussen de Oude Maas en de Noordzee. We dachten om net over de brug al links de dijk af te kunnen, maar daar was geen trap. Dus wandelen we zo’n 250m voor we 180° terugkeren. Dat brengt ons aan de rand van het Blankenburgse Rak en die volgen we in de richting van Zwartewaal. We worden langs de rand van het dorp en via de jachthaven door het dorp geleid.

boeien chemie

Kleurrijke boeien

Calandkanaal

graslanden marktplein

Polders

Marktplein van Heenvliet


We gaan op weg naar Heenvliet en dat via de linkeroever van de Put van Heenvliet. Het is een voormalige zandwinningsput die is ontstaan in de 70'er en 80'er jaren van de 20e eeuw tijdens de grootschalige zandwinning voor de aanleg van infrastructurele werken in de regio Rotterdam. We gaan niet dwars door de bebouwde kom, maar blijven ten noorden van de bebouwing. Dit brengt ons op een marktpleintje met een standbeeld van een paard. Hier vindt jaarlijks een paardenmarkt plaats wat het standbeeld verklaard. We steken een kanaaltje over en gaan op weg naar Geervliet. Het is één van de vele “vlieten” die ten westen van Rotterdam ligt. Vliet betekent watergang en de “vlieten” hebben hun ontstaan te danken aan water. Zowel Geervliet en Heenvliet waren vroeger belangrijke handelplaatsen. Vandaag worden de mooie dorpskernen omzoomd door nieuwbouwhuizen. We verlaten Geervliet en wandelen via een dijk Spijkenisse. We wandleen langs het voedingskanaal Brielse Meer en verlaten even de dijk om rond een transfo-station te wandelen. We lopen langs een jachthaven en verderop passeren we langs een gevangenis. En dan gaan we op weg naar de volgende brug.  We gaan onder de Hartelbrug door en worden door een bos geleid.

brug brug

Hartelbrug

Spijkenisserbrug

monument flatgebouwen

Restant van de oude Spijkenisserbrug

Flatgebouwen Zilvervos


Op deze manier blijven we ten noorden van de wijken Schiekamp en Hoogwerf. We steken een brugje over en volgen een kanaaltje in zuidelijke richting. Zo’n 500m verder gaat het linksaf en wandelen we tot bij de oever van de Oude Maas. Via een tegelpad wandelen we naar de volgende brug op dit pad. Via een trap komen we op de Spijkenissebrug en steken de Oude Maas over. Aan beide zijde van de maas zie je oude toegangspoorten van de oude brug. Aan de overzijde is het voor de zoveelste keer een probleem met de markeringen. De ene markering stuurt je linksom en de andere naar rechts. Het is uiteindelijk de bedoeling dat je de brug naar rechts verlaat en dan onder de brug door loopt . Je negeert dan  de markering die je verder naar rechts stuurt. De juiste weg is linksaf de weide in naar van het water. Het laatste stuk loopt langs de noordelijke oever van de Oude Maas en ter hoogte van het in de topo als “Overstapje Hoogvliet” eindigt onze etappe. Hier staan ‘ identieke flatgebouwen in witte en rode gevels. Onze fietsen staan ter hoogte van het flatgebouw Zilvervos 601-769. Via de knooppunten hadden we onze terugweg gepland die ons na 14km fietsen opnieuw in Rozenburg zouden brengen. Maar … een afgesloten fietspad over de Botlekbrug dwingt ons om de terugweg te herzien. Het komt er bijna op neer dat we de ganse wandeling terug moeten fietsen. Nog twee keer wordt het zoeken naar de aanduidingen van de fietsknooppunten en na een kleine 30 km staan we dan eindelijk terug aan de auto ... het is nog net niet donker.


top

 

 

 

 

 

Rijsoord - Zuidbroek

De fietsen hebben we gisteren al aan de Zuidbroeksemolen in de C.G. Roosweg (N210) gezet en dus rijden we meteen naar Rijsoord. We parkeren op de parking van het kerkhof. Via de Achterambachtseweg wandelen we richting Hendrik-Ido-Ambacht. Na een goeie kilometer gaat we weg over in de dorpsstraat die we tot volgen tot op een kruising. Volgens de topo is er daar een benzinepomp, maar anno 2019 is deze verdwenen. Via de dorpsstraat wandelen we langs de kerk van Hendrik-Ido-Ambacht. De naam van het dorp verwijst na de zoon van de heer Zeeger, één van de voornaamste financiers van de inpoldering van de Zwijndrechtse Waard. We verlaten de Kerkstraat om via een voetpaadje naar de Waal te wandleen. Via een klein brugje steken we deze over en wandelen Oostendam in. We horen het toenemende geluid van passerend verkeer over de A15. Deze gaat via de Noordtunnel onder de gelijknamige rivier. De Noord (vroeger ook wel Oude Merwede genoemd) is een getijrivier en is een zeer druk bevaren scheepvaartroute. We kruisen de rivier via de Grote Beer (N 915) en net voorbij de grote fabriek van FN Steel gaan we via een trap naar beneden. We wandelen over de tunnelingang en verderop steken we via een sluis de Nauwe Alblas over. Dan buigen we links weg en wandelen opnieuw tot bij de Noord. Daar kiezen we voor een iets hoger gelegen wandelpad. Wanneer we achterom kijken zien we de mooie brug waarmee we de Noord overstaken. Op de Noord zien we de waterbus passeren. Een stukje voorbij het Lammetjeswiel passeren we langs ‘Huis te Kinderdijk’. Het is van oorsprong vermoedelijk een boerderij geweest van rond het jaar 1600. Het heeft in de loop der jaren heel wat eigenaren/huurders gehad. De eerste bewoner is vermoedelijk de heer Johannes Rijke. Het huis was ook het voormalig hoofdkantoor van sleepdienst L. Smit & Co. Maar vooral vanwege het achterliggende park is de woning van monumentale waarde.

hoeve brug

Hoeve langs de Waal

Brug over de Noord in Alblasserdam

sluis huis

Sluis in Alblasserdam

'Huis te Kinderdijk'


Na zo’n kilometer komen we in Kinderdijk aan het Rijzenwiel. De markering stuurt ons naar rechts, maar anno 2019 ligt er een nieuw verhard pad dat tussen de Noord en het Rijzinwiel loopt. Wij kiezen voor de linkerzijde en komen verderop opnieuw op de route. Ter hoogte van de Mercon-fabriek stuurt de markering ons naar rechts en gaan we op weg naar het hoogtepunt van deze wandeling. Langs de Hooge Boezem van de Nederwaard wandelen we naar het ‘Nieuwe Waterschap’. Er daar staan de molens van Kinderdijk, in totaal 19. Alle molens zijn eigendom van de Stichting Werelderfgoed Kinderdijk. Sinds 1997 staan ze op de Werelderfgoedlijst van UNESCO en het gebied is tevens een beschermd dorpsgezicht. Het enige wat je erbij moet nemen zijn de horde Japanners. Maar fotogeniek is het daar zeker en vast, de zon was mooi meegenomen. We wandelen naar Kinderdijk dat gelegen is aan de Lek. Vanaf Wijk bij Duurstede vormt hij de voortzetting van de Nederrijn en Kinderdijk wordt hij verenigd met de Noord: als Nieuwe Maas zet de rivier zich in westelijke richting verder.

windmolen windmolen

Windmolens van Kinderdijk

Windmolens van Kinderdijk

veer windmolen

In Kinderdijk steken we de Lek over met het veerpont en dat zullen we vanavond nog eens doen, maar dan met de fiets. Aan de overzijde van de Lek komen we in Krimpen a/d Lek. Dit dorp werd al vernoemd in 1604 en een krimp is een bocht in een rivier. Meer naar het noorden ligt het grotere Krimpen a/d IJssel. We wandelen wel in die richting, maar de route buigt loopt ten oosten. Ten noorden van Krimpen a/d Lek worden door de gelijknamige polder geleid. We kruisen de Oude Wetering en wandelen het recreatiegebied Krimperhout in. De route gaat eerst via een ruime bocht naar rechts om vervolgens naar links te draaien. Dit brengt ons bij de C.G. Roosweg (N210) en die steken we over. We gaan rechtsaf en wandleen over een fietspad langs ‘De Loet’. Na zo’n 1,5 km buigen we links weg van de beek. We worden iets verder het bos ingestuurd en kruisen de Boezemweg. Wat verder buigt de Variant A “Rottemeren” af naar links. Wij gaan rechtsaf en wandelen opnieuw naar De Loet. We kruisen deze beek en wandelen links Het Loetbos in. Het bos ligt tussen de N210 en De Loet. We passeren langs de Hendrikshoeve en gaan dan over het 2e brugje naar links. Grindpaden en een schelpenpad leiden ons door het bos en brengt ons aan de Zuidbroekse Opweg. Nu zien we ook de Zuidbroeksemolen (gemaakt van ijzer) staan, want gisterenavond was het al donker. Hier staan onze fietsen en via de knooppunten 24-25-68-66-80-81-6131-30-1-96-16 en 56 rijden we terug naar Rijsoord.


top

 

 

 

 

Schoonrewoerd - Beesd

Tijdens het eerste weekend van september 2018 zetten we onze tocht langs de LAW6 verder. Starten doen we in Schoonrewoerd. We parkeren aan de kerk en wandelen in ZW-richting door de dorpsstraat. Ter hoogte van Café De Zwaan gaan we links de kerkweg in en deze leidt ons naar het Wiel van Bassa. Het is een kolk van 13 hectare groot en daarmee het grootste doorbraakwiel van Nederland. Het wiel is ontstaan in 1573 bij een doorbraak van de Diefdijk. We wandelen rechtsom langs deze plas en komen zo op de Diefdijk. We volgen de dijk naar links en waar deze weg buigt naar links, gaan we rechtdoor de dijk af. Via een brug steken we de Culemborgsche Vliet over. Vervolgens gaan we naar rechts en volgen de Acquoyseweg zo’n 2km. Ondanks deze geasfalteerde en kaarsrechte weg zorgt de omgeving er voor dat dit geen saaie weg is. De Acquoyseweg brengt ons bij Het Wiel. In het midden zien we de restanten van Fort Diefdijk uit 1847. Het maakte deel uit van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, aangelegd vanaf 1815 van de Biesbosch tot aan Muiden. De Waterlinie was een verdedigingswerk: stukken land konden onder water gezet worden, en dijken en hoger land werden verdedigd met forten en batterijen. We gaan onder een spoorwegviaduct door en houden het wiel aan onze rechterkant. Verderop steken we een kanaaltje over en aan de overzijde gaan we in dezelfde richting verder. Via een brug steken we de N327 over, wandelen we rond een vijver, en gaan opnieuw naar de N327. Net voor de rotonde gaan we links en volgen het fietspad. Iets verder steken we de weg over en 30m verder dalen we via een trap naar een bos. Het pad buigt wat verder naar links en gaat verderop over in een asfaltweg. We houden dezelfde richting aan en passeren langs een “ingepakte” windmolen en een kerk.

wiel molen

Wiel van Bassa

Sluis "De Oude Horn"

loempia kerk

Tijd voor een Vietnamees loempiaatje

Kerk van Leerdam


De weg loopt nu evenwijdig met de Betuwelijn. Het is de onofficiële naam van de spoorlijn van Elst via Geldermalsen naar Dordrecht. Net voorbij het station van Leerdam gaan we naar links en wandelen tot aan de jachthaven. Daar volgen we een klinkerpad en staan plots op het terras van een café. Toch maar even de topo checken, maar zoals beschreven, wandelen we over het terras en verlaten we deze via een trap. Misschien dat de eigenaar hier potentieel in zag qua klantenbinding. Wat verder komen we uit bij een grotere weg en gaan naar links. We steken de Linge over en op de volgende splitsing gaan we links de Oude Zuider Lingedijk op. Via deze dijk wandelen we naar Asperen en onderweg komen we langs het Galgenwiel. Info Nog voor we in Asperen zijn, gaan we links een grasdijk op. Dit brengt ons langs het fraaie gemeentehuis. Ter hoogte van de kerk gaan we naar links en wandelen tot we opnieuw uitkomen bij De Linge. We volgen het klinkerpad naar rechts en komen verderop uit op een grotere weg. Hier gaan we naar links en steken De Linge via 2 sluizen over. We zien een toeristische rivierboot die in de richting van de sluis vaart. Aan de sluis te zien, kan deze niet geopend worden. Gaat hij aanmeren of gaat hij toch onder de brug door. Met een miniem overschotje kan hij onder de brug doorvaren. Aan de overzijde van de Linge gaan we rechts naar het Fort van Asperen. Ook dit fort was onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Van het fort is vanop de dijk niet zo veel te zien, het is het terras van het café dat de hoofdrol opeist. We wandelen via de Langendijk naar Acquoy en tussen de struiken aan de rechterzijde zien we rivierboot varen.

fort boot

Fort Asperen

Riviercruise op de Linge

fort boot

Toren van Beesd

Tijd om te oogsten


Van Asperen tot Acquoy lopen LAW6 en SP8 (Waterliniepad) samen. Eénmaal voorbij Acquoy splitsen de paden en wij volgen een zijarm van de Linge. Een paar honderden meter verder zien we de rivierboot in een breder deel 180° draaien. Wij komen uit bij de N327 en gaan er via een tunneltje onderdoor. We wandelen nu evenwijdig langs deze weg en negeren de afslag naar Rhenoy. Via een brug steken we de Linge over en dalen via een trap af tot op de dijk. De Lingedijk, die verderop overgaat in de Molendijk, volgt de ruime bocht die de Linge hier maakt. Waar de dijk rechts weg buigt naar rechts, passeren we langs Huis te Rumpt. Rond 1341 werd Huis te Rumpt voor het eerst vernoemd. Het ‘eenvoudige witte huisje’ met de naam ‘Huis te Rumpt’ is in feite een boerderij, die mogelijk bij het kasteel hoorde. Het kasteel zelf heeft hier nooit gestaan. Het lag in de uiterwaard van de Linge. Hier liggen ook 2 wielen: het Grote en Kleine. De Molendijk is inmiddels overgegaan in de Dorpsdijk en loopt nu vlak langs de Linge. Links in de verte zien we de kerk van Beesd. Ter hoogte van Rumpt verlaten we even de dijk om via “U-bocht” na 100m opnieuw op de dijk uit te komen. De mogelijkheid om iets te drinken bij de plaatselijke horeca zal hier wel de “oorzaak” zijn van dit ommetje. We blijven de dijk volgen tot we via een stenen trap uitkomen op een verkeersweg. We steken opnieuw de Linge over en verderop bij Y-1717/1 (check) gaan we rechts de Voortstraat in. We wandelen aan de zuidzijde van Beesd tot op het dorpsplein. Daar staan onze fietsen en via de knooppunten fietsen we terug naar Schoonrewoerd.

 


top

 

 

 

 

Beesd - Zoelen

De fietsen hebben we gisterenavond al aan de kerk van Zoelen gezet en dus rijden we direct naar Beesd. Daar parkeren we op het kerkplein en op een zondagmorgen zijn we hier de enige. Via de Kerkstraat wandelen naar de Havendijk en daar zien we opnieuw de vertrouwde wit-rode markeringen. We gaan linksaf en wandelen onder de A2 door. Iets verder houden we rechts aan en bevinden we ons op de Marienwaerdt Notendijk. Die volgen we zo’n 800m en het enige nadeel is dat de bomen alle zon wegnemen. Neem daar nog eens de wind bij … dus halen we een tweede trui uit de rugzak. Waar de weg naar links buigt, gaan we rechtdoor een grindpad in. We zijn op weg naar het Landgoed Mariënwaerdt. Oorspronkelijk was Mariënwaerd een abdij van de Norbertijner monniken. Door de eeuwen heen werd de abdij regelmatig verwoest. Het Landgoed werd in 1995 officieel opengesteld. Voorbij de gebouwen van het landgoed houden we rechts aan en wandelen de Appeldijk op. Deze leidt ons naar het gemaal De Neust en aan onze rechterkant krijgen we zicht op de Linge. Tussen Beesd en Geldermalsen is de Linge, met zijn vele ernaast gelegen wielen, nog vrij ongerept. Net voorbij het gemaal gaan we de Lingedijk op en wandelen zo naar Tricht. De Linge ligt een stuk meer naar rechts en is voorlopig niet meer te zien. Het pad loopt net ten zuiden van Tricht en brengt ons tot bij een spoorlijn Utrecht – Boxtel waar het even wachten is tot er 2 treinen gepasseerd zijn. Rechts zien we vele opstelsporen van het station Geldermalsen aan de spoorlijn Utrecht - Boxtel en de Betuwelijn. Om een eenvoudige overstap tussen deze spoorlijnen mogelijk te maken is het station gebouwd met het stationsgebouw in het midden van het spooremplacement. We steken de spoorlijn over en blijven nog even de Lingedijk volgen. Maar ter hoogte van de Dr. Van der Willingenstraat gaan we linksaf en nemen voor een ganse tijd afscheid van de Linge. We zullen deze nog 1x oversteken in Tiel en dan word de Waal onze gezel. We blijven rechtdoor wandelen en komen bij het verlaten van Tricht uit op de Meerdijk. Zo’n 2km verder buigt de weg naar rechts en steken we de Hooglandsche Wetering over . Hier gaan we meteen linksaf en langs het kanaaltje wandelen we tot aan de N833.

hoeve oldtimers

Hoeve langs de Appeldijk

Kleurijke oldtimers

ooievaar stadspoort

Eén van de vele ooievaars ...

Culemborgse Poort of Huizenpoort


We steken deze verkeersweg over en waar de weg naar rechts buigt, gaat het bijna mis. We moeten links een graspad nemen, maar doordat het gras er zo hoog staat, is het pad niet echt zichtbaar. Tenzij je er echt naar zoekt. De volgende 2km negeren we alle zijwegen en wandelen via dit graspad tot aan de geasfalteerde Hennisdijk. Hier gaan we rechtsaf en ter hoogte van FKN 62 gaan we opnieuw naar rechts. Voor het eerste huis moeten we links een graspad in en ook hier mag er eens flink gemaaid worden. Dit pad brengt ons aan de terreinen van “Wilgje Buitensport” en wandelen in een U-vorm rond de terreinen. Verderop loopt het Grote Rivierenpad door het natuurreservaat “Put van Buren” en na het kruisen van een asfaltweg gaat het door natuurreservaat “Achter den Haag”. Voor we het centrum van Buren bereiken, worden we eerst nog door een soort park geleid. Ter hoogte van de stadspoort staan we op de kruising van LAW4 en LAW6. De Culemborgse Poort of Huizenpoort werd rond het jaar 1400 gebouwd en is de enige poort die resteert van de ommuring. De verdieping met zadeldak tussen twee topgevels is in de 17e eeuw vernieuwd. De zonnewijzer aan de stadszijde dateert uit 1631. We wandelen onder de “stadspoort” het centrum in en op de markt houden we links aan. Op het einde van de straat komen we bij de stadswal, waar er ook een mooie windmolen staat. Hier staat een bankje en is dus een ideaal plekje om te lunchen. Na de middagstop volgen we de stadswal naar rechts en wat verder passeren we 2 kanonnen. Onze aandacht wordt getrokken door een zeer mooi gebouw. Het is “Het Weeshuis” van Buren. Het weeshuis is de meest tastbare Oranjenalatenschap in Buren en het beste voorbeeld van Hollandse Renaissance buiten de Randstad. Het initiatief komt van Maria van Nassau, dochter van Prins Willem van Oranje. Toen het gebouw in 1972 niet meer voldeed aan de eisen van deze tijd werd het verhuurd aan de Marechaussee om dienst te doen als museum.

kerk windmolen

Sint-Lambertuskerk in Buren

Windmolen op weg naar Erichem

markering kasteel

Via een brug steken we achtereenvolgens de Mauriksche Wetering en een verkeersweg. We wandelen in ZO-richting verder en laten de laatste huizen van Buren achter ons. We gaan op weg naar Erichem, maar laten het centrum rechts liggen. Er staan verschillende oud-Betuwse fruitboerderijen, zogeheten T-boerderijen. Ze zijn te herkennen aan het overstekende dak, waardoor het huis op een T lijkt. Onder dit dak konden de wagens met hun landbouwproducten droog staan. Alles ademt fruit in deze streek. We passeren vlak langs het Betuws Fruitteelt Museum dat vertelt over het vroegere leven van de fruittelers. Waar de weg naar rechts afbuigt, gaan we rechtdoor en komen op een schelpenpad. Zo ver van de zee en toch voldoende schelpen om er een pad mee aan te leggen. We kruisen de Hogekomese straat en wandelen tot aan de Provinciale Weg. Deze steken we over en volgen het fietspad naar rechts. Iets verder gaan we de Woerdsetraat in welke we zo’n 700m volgen. Vervolgens kiezen we links voor het Krukkersepad en wandelen onder een hoogspanningslijn door. Op Noordereind slaan we af naar rechts, om vervolgens links Beemdestraat in te slaan. Verderop passeren we een militaire begraafplaats en dan gaat het in rechte lijn via een dreef naar het kasteel Soelen. Al in de dertiende stond er een burcht in Zoelen. Landgoed Soelen ligt op de oude stroomwallen van Waal en Linge met in het hart een kasteel met bijgebouwen uit de 16e en 17e eeuw. We komen uit op het voorplein van het kasteel en nemen daar de met beukenbomen omzoomde oprijlaan naar rechts. Dit brengt ons op de Achterstraat ter hoogte van de kerk van Zoelen waar onze fietsen staan. Wat rest is een fietstochtje naar Beesd.


top

 

 

 

 

Zoelen - Ochten

We parkeren de auto aan de kerk in Zoelen en volgen de markeringen naar de Zoelense brug die we oversteken. De Zoelense weg, die verderop overgaat in het Zoelandse pad, volgen we tot aan de een viaduct. Via een steile trap gaan we het viaduct op en steken achtereenvolgens de Betuwelijn en de A15 over. De Betuweroute is een 160 kilometer lange Nederlandse goederenspoorlijn van de Maasvlakte bij Rotterdam naar de grens met Duitsland, enkele kilometers voorbij Zevenaar. De Betuweroute is in gebruik genomen in 2007 en werd vanaf dat moment beheerd door Keyrail. Op 1 juli 2015 ging het beheer over naar ProRail. Aan de overzijde verlaten we het viaduct en worden we door Tiel geleid. Wanneer we ter hoogte van de spoorlijn Elst - Dordrecht gaan we rechts naar het station. Hier steken we de sporen over en wandelen in zuidelijke richting voorbij een kerkhof. Wat verder komen we uit op het Burgemeester Hasselmanplein. Dit moeten we oversteken maar aan de overzijde gaat het even mis. We gaan, zoals vermeld in topo, rechtsaf langs het park Kalverbos, maar zien geen enkele markering. Ook de Binnenmolenstraat zien we niet … dus we zitten fout.

kerk windmolen

Kerk van Zoelen

Windmolen langs de Linge

spoorlijn veer

Betuwelijn

Veer over de Waal in Tiel


Even de Waze-app opzetten en via 2 zijstraten zitten we opnieuw op de route. Wat meer markeringen op zulke grote kruisingen zou handig zijn. We passeren langs een kerk en de daarna vermelde “rechtsaf en meteen linksaf “ is eigenlijk gewoon rechtdoor. Ook hier was er sprake van enige verwarring. Maar uiteindelijk blijkt dat we toch in de juiste straat zitten en deze leidt ons tot aan de oever van de Waal. Hier nemen we het fiets- en voetveer naar de overzijde, en dat voor 1,05€/pp. Aan de overzijde wandelen we voorbij het Veerhuis en gaan rechtdoor tot aan de dijk. Hier buigen we af naar links en wandelen naar het centrum van Wamel. Na de 2e kerk (tenzij je een Rooms Katholieke kerk herkend - want in topo staat “na r.c. kerk” - gaan we linksaf de Waalbanddijk op. We volgen de dijk tot aan de Prins Willem Alexander Brug, welke al van ver te zien is. Via deze brug steken we opnieuw de Waal over en samen met de Willems Polder resulteert dit in een brug van 1,5 km. We zijn dan ook blij dat we aan de overzijde via een trap de viaduct kunnen verlaten en opnieuw via rustige wegen de wandeling kunnen verderzetten.

hotel brug

Hotel Restaurant 't Veerhuis in Wamel

Prins Willem-Alexanderbrug

kerk eethuisje

Kerk van IJzendoorn

Eethuisje “De Veerstoep"


We volgen opnieuw de Waalbanddijk en zo’n 800m verder gaan we rechts de Heersweg in. Op het einde, vlak voor een soort binnenmeertje, gaan we links. We bevinden ons op de Waardweg dit we ruim 1,5km blijven volgen. Op het einde buigt het pad linksweg en komen we uit bij het kerkje van IJzendoorn. Hier volgen we de asfaltweg naar rechts en verderop moeten we deze opnieuw verlaten naar rechts. Maar in tegenstelling tot wat vermeld staat in de topo, is het niet thv van de Lappenweg, maar wel een honderden meters voorbij deze weg. Het pad naar rechts brengt ons bij de “overnachtinghaven” voor vrachtschepen. We lopen linksom de haven en dan is het even uitkijken: je moet links een met gras overgroeit pad in dat nauwelijks zichtbaar is. Ook de markering was bijna overgroeid, maar op het einde van de haven merk je sowieso dat je verkeerd bent. Het pad loopt evenwijdig met de geasfalteerde dijk en leidt ons naar het terras van het Eethuisje “De Veerstoep”. Van hieruit fietsen we terug naar Zoelen.


top

 

 

Ochten - Loenen

Voor deze tocht rijden we naar Loenen en zetten onze fietsen ter hoogte van boerderij De Grote Doorn. Vervolgens rijden we naar het centrum van Ochten en vinden een parkeerplaatsje op de dorpsparking ter hoogte van de Aldi. We starten pas om 10 uur, want van thuis uit is het een verplaatsing van zo’n 2u. Vanuit het centrum wandelen we zuidwaarts in de richting van de Waalbanddijk en volgen deze naar links. Wat verder verlaten we de dijk naar rechts (naar links gaat de winterroute) en wandelen over een half verharde weg door de uiterwaarden. Aan onze rechterzijde stroomt de Waal. Hier zien we grote vrachtschepen, kleine speedboten en zelfs riviercruiseschepen stroomop- en afwaarts varen. De volgende vier kilometer genieten we van de rivier aan onze rechterzijde en de Ochtensche Buitenpolder aan de linkerkant. Ter hoogte van de aanlegplaats van het voetveer naar Druten gaat de weg over in een asfaltweg. Maar behalve enkele fietsers komen we hier niemand tegen. Op het einde van de Oude Veerweg komen we opnieuw uit op de Waalbanddijk die we naar rechts volgen. Volgens de topo moeten we voor het bord “gevaarlijke krusing” rechts de dijk op. Het bord hebben we niet gezien, maar de afslag wel. Dit brengt ons tot op een uitzichtpunt met een aantal bankjes. Ideaal plekje om een stop in te lassen: drankpauze en foto’s nemen. Nadien wandelen we verder langs de dijk en passeren een scheepswerf. Ter hoogte van het kerkje van Dodenwaard verlaten we de dijk en gaan rond de pastorie. Het tegelpad gaat over in een bospad en via een brugje gaan we rechtsaf. En iets verder gaat het een eerste keer mis. Nederland en hun zuinigheid. En dat geldt ook voor de markeringen. Het is weer even geleden dat we in Nederland gewandeld hebben en dus is het aanpassen. En vooral goed opletten, want in tegenstelling tot België zie je hier alleen de noodzakelijke markeringen. Het zal weer aanpassen worden om het met zeer weinig (maar correcte) markeringen te doen. Alleen als je er eentje mist …

polder veer

Ochtensche Buitenpolder

Veer naar Druten

kikker station

Genieten van het zonnetje

Station van Hemmen-Dodewaard


Het gevolg is dat we te ver wandelen en het Kerkepad niet vinden. Lang leve “Via Michelin” want in no-time zitten we opnieuw op de juiste route. Maar het zal niet bij deze ene keer blijven dat we maar de wit-rode markeringen moeten zoeken. We komen opnieuw uit op de dijken en gaan naar links. Dit brengt ons bij een kerkje van Hien waar we de dijk verlaten. We komen uit in de Kerkstraat die we naar rechts volgen. Deze leidt ons in noordelijk richting over de A15 en een HST-spoorlijn. Iets verderop komen we uit bij het station Hemmen-Dodewaard langs een regionale spoorlijn. Hier zoeken we een plaatsje om de boterhammetjes op te eten. Na de lunchpauze wandelen zo’n 1,5km over een onverhard pad langs de spoorlijn, waar we een dieselstel van Arriva ons passeert. Het pad buigt naar en na een goeie kilometer komen we uit bij een boerderij. De weg gaat hier naar links en leidt ons naar de Boelenhamse Straat. Wij gaan hier rechtdoor en ook waar de weg naar rechts weg buigt, wandelen we rechtdoor. Langs deze weg staan zeer oude knotwilgen en verderop wordt de weg weer onverhard. We zijn op weg naar Hemmen en is het bosje verderop gaat het opnieuw mis. Geen markering te zien. De voetgangerssluis waarvan spraken is niet te zien, maar gelukkig vinden we verderop wel een wit-rode markering. We kruisen een asfaltweg en lopen voorbij de in de topo vermelde ruïne. Echt veel stelt deze niet voor en wat verder wandelen we tussen 2 vijvers door. Dit brengt ons aan de oever van De Linge. We volgen de dijk naar rechts en na zo’n 400m komen we uit in de Molenstraat in het gehuchtje Hemmen. We gaan zuidwaarts en wandelen via de Englaan tot aan de boerderij met huisnummer 6. Net voor deze boerderij moeten we naar links.

ruïne Linge

Kasteelruïne in Hemmen

Langs de Linge

windmolen kasteel

Molen De Vinck in Herveld

Kasteel Buitenplaats in Slijs Ewijk


Dit onverharde pad loopt langs een bomenrij en geeft zorgt voor een welgekomen schaduw en enige verkoeling. Het is dan ook schitterend zomerweer tijdens van het weekend van 1 juli 2018. De temperatuur loopt op tot zo’n 28C. Bij het verlaten van het “bosje” komen we aan de rand van het dorp Zetten. De beschrijving in de topo is er eentje van het voetgangerssluisje, trapveldje en die laten we maar snel voor wat ze is. Op het plannetje tellen we de straten en vervolgens L & R. Dit brengt ons in de Hoofdstraat, waar we rechtsaf gaan. We wandelen in ZO-richting het dorp uit en waar de weg scherp naar links draait, gaan wij rechtdoor. Wanneer je nu altijd blijft rechtdoor gaan, kom je uit aan het station van Zetten-Andelst. Maar zo ver gaan we niet en buigen af naar links. Dit brengt op de N836 en gaan héél even naar links, maar vrijwel meteen rechts de Woerdsestraat in. We wandelen deze straat helemaal “uit” en komen zo aan de Bredestraat Noord. Vanaf hier gaat het bijna in rechte lijn naar Herveld-Noord. Maar voor we daar geraken moeten we opnieuw de HST-lijn en de A15 kruisen. Deze keer niet er over, maar via een tunnel er onder door. In Herveld passeren we de Museumboerderij en Molen De Vink. We kruisen de N863 en zien verderop opnieuw een autosnelweg. Ditmaal is het de A50 waar we onderdoor gaan. Vrijwel meteen erna buigen we links weg om verderop rechts aan te houden. Ook op dit stuk vinden we weer wat schaduw en zouden we ons op het “Betuwe Landgoed Loenen” bevinden. Althans volgen het vermelde bordje in de topo, want op het terrein hebben we geen bordjes gezien. Wat verder stuurt de markering ons naar links en houden we het bos aan onze rechterzijde. Achter dit bos ligt het Kasteel Loenen , maar dat krijgen we niet te zien. Wanneer je later terug fietsen naar de auto, krijgen we het kasteel wel te zien. Het eerste pad naar rechts gaan we in en dat komt uit op een half verharde weg. Hier nog even naar links, door een S-bocht en dan staan we opnieuw bij de fietsen ter hoogte van boerderij De Grote Doorn. We fietsen terug naar Ochten en onderweg stoppen we nog even om vanop de Waaldijk een foto van het kasteel Loenen te maken.


top

 

 

 

Loenen - Whyler

Dag 2 van ons verlengd wandelweekend over het Grote Rivierenpad. De fietsen hebben we gisteren al in Whyler gezet en dus rijden we meteen naar Loenen. De auto parkeren we aan boerderij De Grote Doorn. We wandelen via dezelfde weg terug en komen zo in de Loenensestraat die we naar links volgen. Het gaat in rechte lijn naar Slijk-Ewijk waar we uitkomen in de Dorpsstraat. We gaan rechtsaf en wandelen tot aan het kerkje dat zich net onderaan de Waaldijk bevindt. Eénmaal op de dijk zien we de Waal opnieuw liggen en gaan we naar links. Na ruim 1,5km passeren we camping “ De Grote Althena” en blijven de Waaldijk verder volgen. De weg buigt wat af naar links en wat verder gaan we scherp linksaf van de dijk af. Onderaan de dijk gaan we meteen rechts de Peperstraat in en deze leidt ons naar het centrum van Oosterhout. We passeren langs de kerk die toch een wat “ongewone” vorm heeft. Wat verder gaat de asfaltweg over in een tegelpad, dat we op het einde opnieuw inruilen voor een asfaltwegje naar links langs een droge sloot. Volgens de topo gaat het verderop over in een graspad, maar anno 2018 is dit een tegelpad geworden. Wat wel klopt, is dat het verderop opnieuw een asfaltweg wordt. We komen uit in de Groenstraat, gaan rechts en wat verder naar links in de Van Baetzelaerstraat. Een tegelpad, afgezet met slagboom, leidt ons naar het bos, waar het wat aangenamer wandelen is qua temperatuur. En hier gaat het wederom mis en wordt het dus opnieuw zoeken naar markeringen. We passeren uiteindelijk wel langs Huis Oosterhout dat wat verscholen light achter struiken en bomen. Door de dijkbreuk van de Waaldijk in 1809 werd het kasteel door de kracht van het water verwoest. Het Kasteel Oosterhout werd als Huis Oosterhout herbouwd, maar in 1820 andermaal verwoest na een dijkdoorbraak. Pas twintig jaar later werd het - nu iets verder van de rivier af - herbouwd als neoclassicistisch landhuis met een boerderij. We wandelen het bos uit en verderop rechtsaf waardoor we terug op de Waaldijk komen. Meteen worden we opnieuw getrakteerd op een mooi uitzicht. Zelfs de elektriciteitscentrale aan de overzijde van de past in het geheel. En natuurlijk ook de vele vrachtschepen maken het leuk om op deze geasfalteerde dijk te wandelen.

kerk monument

Witte kerkje van Slijs-Ewijk

Monument "Oversteek van de Waal (1944)"

wandelaars brug

Wandelen is ...

De Oversteek in Nijmegen


De eerste van 3 bruggen die we passeren is “De Oversteek” waar we ook het monument Waaloversteek staat. Op deze locatie werd op 20 september 1944 met 26 canvas bootjes de Waaloversteek uitgevoerd door het Derde Bataljon van het 504th Regimental Combat Team onder leiding van majoor Julian Aaron Cook. Iets verder passeren we langs Fort Beneden Lent en wandelen tot op de kruising met de Zaligestraat. Hier werd de originele route aangepast en moeten we rechtsaf. Meer naar links zien we een brug waar auto’s over rijden, maar volgens de topo zou dit enkel een treinviaduct zijn. De wit-rode streepjes leiden ons over de Zaligebrug en we wandelen naar een gecreëerd eilandje. Ook dit pad leidt ons naar het spoorwegviaduct en aan de overzijde van de Waal zien we Nijmegen liggen. Nijmegen is enerzijds bekend van de Slag om Nijmegen in 1944, anderzijds van de Nijmeegse Vierdaagse. Via het spoorwegviaduct steken we de Waal over en wandelen het centrum van Nijmegen in. Hier staat de wekelijkse markt en een bakje vers gebakken kibbeling wordt ons voorgerechtje. We worden opnieuw naar de Waaldijk geleid, waar we een mooi uitzicht krijgen op de Waalbrug. De volle lengte van de Waalbrug bedraagt 604 meter, en hij is in het midden van de boog ongeveer 65 meter hoog. De grootste overspanning, de boog op zich, is 244,10 meter lang, en was bij oplevering in 1936 de langste boogspanning van Europa. Dit is een ideale plaats om onze middagpauze te houden. Na het eten wandelen we verder langs de Waalkade. Net voorbij het casino gaan we links de veerponttrappen op wandelen door het Valkhofpark en Hunnepark.

kerk brug

Nijmegen

Waalbrug

ruïne veldweg

Ruïne van de Sint-Maartenskapel

Langs de Whylerberg


We passeren langs we het museum Valkhof en wat verder gaat het weer even mis met de bewegwijzering, want de streepjes zijn overgroeid. Maar we komen aan de brede verkeersweg waar de beschreven 4 rijbanen er eigenlijk 6+1 zijn. Vanaf nu gaat het in ZO-richting en wandelen we evenwijdig met de N325 die we alleen maar horen. De weg loopt gestaag op tot we plots haaks naar links worden gestuurd. We dalen af tot we bijna op de N325 uitkomen, maat net ervoor worden we toch naar rechts gestuurd. Zo wandelen we richting Ubbergen en het overgrote deel gaat door een bos. Dit maakt het op en neergaande pad toch aangenaam bij deze zomerse temperaturen. Op het grondgebied van Berg en Dal passeren we langs de Boterberg, Ravenberg, Stollenberg en de Vossenberg. Vervolgens dalen we even af in het Filosofendal om dan de klim in te zetten over de flank van de Wylerberg. Dit brengt ons naar de top van de Duivelsberg, een kruispunt waar wel nog al eens geweest zijn. We bevinden ons op de kruising van het Pieterpad (LAW 9) en het Grote Rivierenpad. Op deze kruising staat er een zeer mooie wandelboom, weer eentje voor de collectie. We dalen in ZO-richting en daar waar we het bos verlaten, buigen we af naar links. We wandelen recht naar de B9, maar net voor we de weg bereiken, worden we toch naar rechts gestuurd. Er volgt nog een klein klimmetje voor we terug het bos in wandelen. Het resultaat is bijna hetzelfde, want we komen alsnog uit op de B9. Via deze weg wandelen we naar Whyler. Het fiets/wandelpad is hier en daar onderbroken, maar je kan er wel makkelijk langs. Zo komen we aan de kruising met de Krummestrasse, maar die is afgesloten. We volgen de Hauptstrasse nog iets verder en komen zo alsnog op de parking waar onze fietsen staan. Wat rest is een fietstochtje terug naar Loenen.


top

 

 

 

 

Whyler - Kleve (D)

Ook op deze laatste etappe op dit lange afstandspad is het zomers weer. De temperaturen lopen gedurende dag weer op richting 30°C. We zetten de auto op de parking langs de Hauptstrasse en wandelen tot op de kruising met de Krumme Strasse. Deze laatste is gedeeltelijk onderbroken (06/2018). De weg buigt rechts weg en hier zijn we ook de geel-rode markering van het streekpad Nijmegen. Deze loopt hier een stuk samen met het Grote Rivierenpad. Waar de Krummestrasse links afbuigt naar de Alte Heerstrasse, wandelen we rechtdoor een grindpad op. Dit gaat verderop over in een graspad. We zijn op weg naar Kranenburg en worden nog even terug naar de Hauptstrasse gestuurd, die we naar links volgen. Op zich is het niet zo’n drukke straat, dus al bij al valt het nog wel mee. Het vermelde gele bord 50/100 stond er wel degelijk en daar verlaten we opnieuw de grote weg. Via een brugje steken we de Kranenburger Bach over en gaan dan naar rechts. Het beekje is alleen vanop de brug te zien, want verder ontnemen de planten het zicht. We blijven langs het beekje wandelen tot we in Kranenburg uitkomen. We worden door het centrum geleid en dit langs twee bezienswaardigheden. Enerzijds is er de Molentoren, anderzijds het voormalige station. De Kranenburgse molentoren is gebouwd rond 1400, als deel van de middeleeuwse stadsmuur. Naast deze bijdrage aan de stadsverdediging diende de toren ook vijf eeuwen lang als korenmolen. De molentoren is in 2004 gerestaureerd en maakt sinds 2006 onderdeel uit van het ernaast liggende Museum Katharinenhof. Naast de toren gaan we via de Bahnhofstrasse tot aan het station. Geen treinen meer vandaag, maar je kan er wel railbiken.

toren station

Mühlenturm in Kranenburg

Station van Kranenburg

wandelpijl monument

Dus we zijn ook op weg naar Compostela

Heilig-Kreuz-Stock


Wel een ideale stop voor een korte stop in de schaduw. Vanaf het station gaat het in zuidelijke richting naar het Reichswald. Het voordeel van deze etappe kondigt zich aan bij de rand van het bos: schaduw !! Wanneer we net het bos zijn ingewandeld, buigt het streekpad af naar rechts. Wij gaan links en volgen de route naar Kleve. In het bos merken we verschillende markeringen (A2, 7, X, …) maar een wit-rode markering zien we niet. We lopen hier ook op de Europese wandelroute E8. Deze loopt van Ierland naar Turkije en dus moeten we het met deze markering doen. Net voor we een asfaltweg bereiken, zien we links een monumentje staan. Het is het Heilig-Kreuz-Stock, een soort betonnen paal op een sokkel. Hier gaan we rechtsaf en volgen even een verharde weg. Zo’n 50m verder gaan we rechts een bospad in. Opnieuw genieten we van de schaduw en wandelen we rond de Brandenberg. Hier is het goed tellen, want de beschrijving spreek van kruispunten van 4 en 5 boswegen. Simpeler had het geweest as het enerzijds schuinlinks en anderzijds rechtdoor had gestaan. Dus qua beschrijving had dit veel eenvoudiger gekund.

toren uitzicht

Brandturm Geldenberg

Uitzicht vanop de 99m hoge Klever Berg

gebouw paraplu

Café Solo in Kleve

Kavarinerstrasse in Kleve


Bij een doorkijkje zien we in de verte het kerkje van Frasselt liggen en wat verder verlaten we het bos. Het temperatuurverschil is groot wanneer we opnieuw in de zon terecht komen. De asfaltweg waarop we uitkomen, steken we recht over. Na zo’n 1,5 km verlaten we het bos langs een slagboom en komen uit op de Wolfbergstrasse. We bevinden ons opnieuw in de Treppkesweg die we naar rechts volgen. Ook hier is het goed uitkijken naar de markering E8 die soms verstopt zit achter blaadjes. Na ruim een kilometer ruilen we Treppkesweg opnieuw voor een bospad. We gaan links het bos in en volgen dit pad tot we uitkomen op de verharde weg Esperance. Hier gaan we rechtsaf en beginnen we aan de laatste 5 kilometer van het Grote Rivierenpad. De eerste kilometer hebben we nog het bos aan onze rechterzijde en een recent gemaaid veld aan de linkerkant. Maar dan komen de eerste huizen en ruilen we het onverharde voor asfalt. Maar voor we echt naar het centrum geleid worden, passeren we nog langs een mooi uitzichtpunt. Ter hoogte van een monument voor oorlogsslachtoffers (zuil) hebben we een mooi uitzicht op een lager gelegen park. Iets verder kruisen we een grotere asfaltweg en krijgen we nog een stukje park voorgeschoteld. Maar dan is het definitief gedaan met het onverharde en komen we uit op een brede asfaltweg. Even naar links en dan een andere brede straat over. We passeren langs een pleintje waar kinderen in de fontein rondlopen. Vandaar gaan het in rechte lijn door een winkelstraat naar het centrum. En daar eindigt dan deze LAW, op de splitsing van de Grosse Strasse en de Kavarinzerstrasse. Dat valt erg tegen, want behalve de beschrijving in het boek is er niets dat er op wijst dat dit het einde is. Ook de LAW 10 (Noaberpad) eindigt op deze kruising, maar ook daar zien we geen "eindpunt" van. Maar het pad op zich is zeer de moeite waard, zeker als je van water houdt. We wandelen nog een klein stukje door tot aan het station van Kleve.


top

 

U bent bezoeker

guestbook