Grote Rivierenpad: van Hoek van Holland naar Kleve (D)

Het Grote Rivierenpad (LAW 6) volgt de oer-Hollandse rivieren Nieuwe Waterweg, Oude Maas, Lek, Linge en Waal. U wandelt langs bedrijvige havens, over kades en dijken terwijl kolossale schepen statig voorbij 'schuiven'. Struinend door de uiterwaarden gaat het verder naar Duitsland.

Hieronder vind je wandelverslagen, beoordelingen en foto's van onze ervaringen langs dit wandelpad. Meer informatie over openbaar vervoer en overnachtingsmogelijkheden kan je vinden in de topo.

 

  Niet gepland Gepland in 2019 Reeds gewandeld
   

 

 
  Etappes
Oordeel
Afstand
       
       

Hoek van Holland - Maassluis

++
26,9 km

Rozenburg - Heenvliet

++
22,9 km

Schoonrewoerd - Beesd

  22,7 km

Beesd - Zoelen

  23 km

Zoelen - Ochten

  17 km

Ochten - Loenen

   

Loenen - Whyler

   

Whyler - Kleve (D)

   
       
Andere etappes zijn nog niet ingepland    

 

 

 

 

Hoek van Holland - Maassluis

De spoorlijn van Maassluis naar Hoek van Holland zou ideaal geweest zijn om naar het beginpunt van dit Lange AfstandsWandelpad te gaan vanuit Maassluis. Was het niet dat deze spoorlijn niet meer bestaat en de werken voor een soort “metrolijn” in 2019 nog steeds aan de gang zijn. Dus parkeren we ter hoogte van de verkeerscentrale Hoek van Holland en zullen we vanavond terug fietsen met behulp van de fietsknoopunten.
En zo zetten we dus onze eerste stappen op het Grote Rivierenpad (LAW6) en wandelen van de parking tot aan het “water”. Dit is de Nieuwe Waterweg die iets verderop uitmond in de Noordzee. We zijn nog in het bezit van de topo uit 2011, maar hebben via de website de aangepaste tekst en plannen afgeprint. Later zal blijken dat we er ook goed aangedaan hebben om de gpx-track te downloaden op ons gps-toestel. In de oude topo start het pad op de kruising van de Noordzee en de Nieuwe Waterweg en loopt langs dat kanaal naar het station. Vandaag (2019) start het pad ter hoogte van het nu toekomstige “metro”- station en wandelen we langs de Nieuwe Waterweg tot aan de Noordzee. Hier kan je alleen maar naar rechts en wandelen we langs de vloedlijn langs de Noordzee. Vrij snel worden we geconfronteerd met de zuinige markeringen en dan vooral de wit-rode. Ook hier maken de wandelknooppunten hun opwachting en deze worden dan ook meer en meer gebruikt in de beschrijvingen. Na zo’n 800m worden we de duinen ingestuurd en verderop kruisen we de Strandboulevard. Via de woonwijk ’s-Gravenduin komen we op de Nieuwlandsedijk die we naar rechts volgen. We steken de Dirk van den Burgweg over en dan leiden de markering ons door de Nieuwlandse Duin, een mooi, iets verwilderd park.

boot strand

Op weg naar Rotterdam

Strand Hoek van Holland

haven boot

Havengebied

Stroomopwaarts op de Nieuwe Waterweg


We komen uit op een tegelpad dat we naar recht volgen tot we uitkomen op de Haakweg. Hier gaan we naar rechts op iets verderop links het Bonnenpad in de gaan. Aan de rand van het bos gaan we linksaf en wandelen langs de bosrand tot we uitkomen op de hoek van dit bos. We volgen de bosrand even naar rechts alvorens de markeringen ons letterlijk het bos insturen. We wandelen door het Staelduinse Bos dat rond 1850 ontstond op een oud rivierduin. Staelduin zou zijn afgeleid van de stalen pinnen die vissers vroeger gebruikte om hun netten vast te zetten. In dit bos ligt een oud bunkercomplex dat deel uitmaakte van Festung Hoek van Holland. De bunkers zijn, door een vrij constante luchtvochtigheidsgraad en temperatuur, een populaire woonplaats voor vleermuizen. Op andere plaatsen zien we betonnen platen te zien, wat overblijfselen van zouden zijn van munitieloodsen. Op het breedste punt is het park 375 meter breed en het is bijna 1000 meter lang. Niet erg groot dus, maar wel uitgegroeid tot een mooi, iets verwilderd park. We verlaten het bos ter hoogte van een tuincentrum en gaan rechtsaf. Dit brengt ons tot bij aan de Bonnenlaan en hier gaan we linksaf. Na 400m komen we uit bij het Oranjekanaal dat we oversteken. Aan de overzijde gaan we naar rechts en volgen we het fietspad. Daar waar de Oude Spui in het Oranjekanaal stroomt, buigen we mee naar links.

brugje windmolen

Op weg naar Maasland

Eindelijk windmolens ...

haventje veerboot

Maassluis

Veerboot Maassluis


Wat verder steken we de Oude Spui over en 400m verder gaan we naar rechts. Dat brengt ons opnieuw aan het Oranjekanaal dat we volgen tot waar het in de Nieuwe Waterweg stroomt. Hier gaan we linksaf en de volgende 3,5 kilometer wandelen we langs dit verbindingskanaal. Het maakt, samen met de Nieuwe Maas, de verbinding tussen de Noordzee en Rotterdam. Net voor we Steendijkpolder bereiken, zien we links de Oranje Plassen. Ooit was het een getijdengebied en toen werd het een polder waar vooral aan landbouw werd gedaan. Een deel van de Oranjebuitenpolder werd in 1967 - 1968 afgegraven om de westelijke uitbreiding van Maassluis op te hogen, en zo zijn de Oranjeplassen ontstaan. Wanneer we hier rechtdoor zouden gaan, staan we zo’n 3km verder in Maassluis aan het station. Maar de LAW 6 maakt hier nog een ommetje via Maasland. Vlak voor Steendijkpolder verlaten we de rivierdijk en volgen de markeringen die ons rond dit dorp leiden. Via een dijk gaan we naar de A2O die we kruisen via een tunnel. En iets verderop worden we rechts een weiland ingestuurd. Eerst dachten we dat de markering niet klopte. Maar wanneer we beter keken, zagen we een smal tegelpad door de weiden lopen. Het was een mooie manier om dit “grasland” over te steken., zeker omdat het niet in één rechte lijn liep. Dit brengt ons bij de eerste huizen van Maasland en hier worden we via in zuidelijke richting doorgeleid. Dit brengt ons bij een volgend kanaaltje: Zuidvliet. We steken dit over en gaan rechtsaf in de richting van de A20. We wandelen onder de autosnelweg door en wandelen Maassluis in. We worden door de bebouwde kom geleid en komen zo uit bij het veer aan de Nieuwe Waterweg. Wat rest is een fietstochtje naar Hoek van Holland.

 

top

 

 

 

 

 

 

Rozenburg - Hoogvliet

We zetten de fietsen in Hoogvliet ter hoogte van één van de vier grote appartementsblokken aan het overstapje Hoogvliet. Dit is punt 10 in de topo aan de oever van de Oude Maas. Deze etappe begint ter hoogte van  het veer in Rozenburg aan de zuidoever van de Nieuwe waterweg. In de topo van 2011 is er nog sprake van een café-restaurant, maar anno 2019 is dit een casino geworden. We worden ten westen van het centrum geleid tot aan een dijk. Eenmaal op de dijk van het Calandkanaal zien we de 7e petroleumhaven. Waar het vroeger een zandplaat was waar de natuur zijn gang kon gaan, zien we vandaag een eiland vol opslagtanks. Op de dijk gaan we naar links en zien voor ons de Calandbrug. Via deze brug steken treinen, auto’s fietser en voetgangers het gelijknamige kanaal over.  Onder het kanaal loopt ook nog A15 die hier de Thomastunnel induikt. Over de dijk van het Hartelkanaal wandelen we naar de Hamsenbrug en steken het kanaal over. We komen op een soort tussendijk voor we via de Brielse brug het volgende kanaal oversteken. Of het nu het Brielse Meer of het Amsterdamse Rak is, weten we niet. Het Brielse Meer ligt aan de rechterzijde. Het langgerekte meer vormt de scheiding tussen Voorne en het Europoortgebied en vormde tot 1950 als Brielse Maas een deel van de verbinding tussen de Oude Maas en de Noordzee. We dachten om net over de brug al links de dijk af te kunnen, maar daar was geen trap. Dus wandelen we zo’n 250m voor we 180° terugkeren. Dat brengt ons aan de rand van het Blankenburgse Rak en die volgen we in de richting van Zwartewaal. We worden langs de rand van het dorp en via de jachthaven door het dorp geleid.

boeien chemie

Kleurrijke boeien

Calandkanaal

graslanden marktplein

Polders

Marktplein van Heenvliet


We gaan op weg naar Heenvliet en dat via de linkeroever van de Put van Heenvliet. Het is een voormalige zandwinningsput die is ontstaan in de 70'er en 80'er jaren van de 20e eeuw tijdens de grootschalige zandwinning voor de aanleg van infrastructurele werken in de regio Rotterdam. We gaan niet dwars door de bebouwde kom, maar blijven ten noorden van de bebouwing. Dit brengt ons op een marktpleintje met een standbeeld van een paard. Hier vindt jaarlijks een paardenmarkt plaats wat het standbeeld verklaard. We steken een kanaaltje over en gaan op weg naar Geervliet. Het is één van de vele “vlieten” die ten westen van Rotterdam ligt. Vliet betekent watergang en de “vlieten” hebben hun ontstaan te danken aan water. Zowel Geervliet en Heenvliet waren vroeger belangrijke handelplaatsen. Vandaag worden de mooie dorpskernen omzoomd door nieuwbouwhuizen. We verlaten Geervliet en wandelen via een dijk Spijkenisse. We wandleen langs het voedingskanaal Brielse Meer en verlaten even de dijk om rond een transfo-station te wandelen. We lopen langs een jachthaven en verderop passeren we langs een gevangenis. En dan gaan we op weg naar de volgende brug.  We gaan onder de Hartelbrug door en worden door een bos geleid.

brug brug

Hartelbrug

Spijkenisserbrug

monument flatgebouwen

Restant van de oude Spijkenisserbrug

Flatgebouwen Zilvervos


Op deze manier blijven we ten noorden van de wijken Schiekamp en Hoogwerf. We steken een brugje over en volgen een kanaaltje in zuidelijke richting. Zo’n 500m verder gaat het linksaf en wandelen we tot bij de oever van de Oude Maas. Via een tegelpad wandelen we naar de volgende brug op dit pad. Via een trap komen we op de Spijkenissebrug en steken de Oude Maas over. Aan beide zijde van de maas zie je oude toegangspoorten van de oude brug. Aan de overzijde is het voor de zoveelste keer een probleem met de markeringen. De ene markering stuurt je linksom en de andere naar rechts. Het is uiteindelijk de bedoeling dat je de brug naar rechts verlaat en dan onder de brug door loopt . Je negeert dan  de markering die je verder naar rechts stuurt. De juiste weg is linksaf de weide in naar van het water. Het laatste stuk loopt langs de noordelijke oever van de Oude Maas en ter hoogte van het in de topo als “Overstapje Hoogvliet” eindigt onze etappe. Hier staan ‘ identieke flatgebouwen in witte en rode gevels. Onze fietsen staan ter hoogte van het flatgebouw Zilvervos 601-769. Via de knooppunten hadden we onze terugweg gepland die ons na 14km fietsen opnieuw in Rozenburg zouden brengen. Maar … een afgesloten fietspad over de Botlekbrug dwingt ons om de terugweg te herzien. Het komt er bijna op neer dat we de ganse wandeling terug moeten fietsen. Nog twee keer wordt het zoeken naar de aanduidingen van de fietsknooppunten en na een kleine 30 km staan we dan eindelijk terug aan de auto ... het is nog net niet donker.


top

 

 

Schoonrewoerd - Beesd

Tijdens het eerste weekend van september 2018 zetten we onze tocht lang de LAW6 verder. Starten doen we in Schoonrewoerd. We parkeren aan de kerk en wandelen in ZW-richting door de dorpsstraat. Ter hoogte van Café De Zwaan gaan we links de kerkweg in en deze leidt ons naar het Wiel van Bassa. Het is een kolk van 13 hectare groot en daarmee het grootste doorbraakwiel van Nederland. Het wiel is ontstaan in 1573 bij een doorbraak van de Diefdijk. We wandelen rechtsom langs deze plas en komen zo op de Diefdijk. We volgen de dijk naar links en waar deze weg buigt naar links, gaan we rechtdoor de dijk af. Via een brug steken we de Culemborgsche Vliet over. Vervolgens gaan we naar rechts en volgen de Acquoyseweg zo’n 2km. Ondanks deze geasfalteerde en kaarsrechte weg zorgt de omgeving er voor dat dit geen saaie weg is. De Acquoyseweg brengt ons bij Het Wiel. In het midden zien we de restanten van Fort Diefdijk uit 1847. Het maakte deel uit van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, aangelegd vanaf 1815 van de Biesbosch tot aan Muiden. De Waterlinie was een verdedigingswerk: stukken land konden onder water gezet worden, en dijken en hoger land werden verdedigd met forten en batterijen. We gaan onder een spoorwegviaduct door en houden het wiel aan onze rechterkant. Verderop steken we een kanaaltje over en aan de overzijde gaan we in dezelfde richting verder. Via een brug steken we de N327 over, wandelen we rond een vijver, en gaan opnieuw naar de N327. Net voor de rotonde gaan we links en volgen het fietspad. Iets verder steken we de weg over en 30m verder dalen we via een trap naar een bos. Het pad buigt wat verder naar links en gaat verderop over in een asfaltweg. We houden dezelfde richting aan en passeren langs een “ingepakte” windmolen en een kerk.

Kleurrijke boeien

Calandkanaal

Polders

Marktplein van Heenvliet


De weg loopt nu evenwijdig met de Betuwelijn. Het is de onofficiële naam van de spoorlijn van Elst via Geldermalsen naar Dordrecht. Net voorbij het station van Leerdam gaan we naar links en wandelen tot aan de jachthaven. Daar volgen we een klinkerpad en staan plots op het terras van een café. Toch maar even de topo checken, maar zoals beschreven, wandelen we over het terras en verlaten we deze via een trap. Misschien dat de eigenaar hier potentieel in zag qua klantenbinding. Wat verder komen we uit bij een grotere weg en gaan naar links. We steken de Linge over en op de volgende splitsing gaan we links de Oude Zuider Lingedijk op. Via deze dijk wandelen we naar Asperen en onderweg komen we langs het Galgenwiel. Info Nog voor we in Asperen zijn, gaan we links een grasdijk op. Dit brengt ons langs het fraaie gemeentehuis. Ter hoogte van de kerk gaan we naar links en wandelen tot we opnieuw uitkomen bij De Linge. We volgen het klinkerpad naar rechts en komen verderop uit op een grotere weg. Hier gaan we naar links en steken De Linge via 2 sluizen over. We zien een toeristische rivierboot die in de richting van de sluis vaart. Aan de sluis te zien, kan deze niet geopend worden. Gaat hij aanmeren of gaat hij toch onder de brug door. Met een miniem overschotje kan hij onder de brug doorvaren. Aan de overzijde van de Linge gaan we rechts naar het Fort van Asperen. Ook dit fort was onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Van het fort is vanop de dijk niet zo veel te zien, het is het terras van het café dat de hoofdrol opeist. We wandelen via de Langendijk naar Acquoy en tussen de struiken aan de rechterzijde zien we rivierboot varen.

Hartelbrug

Spijkenisserbrug

Restant van de oude Spijkenisserbrug

Flatgebouwen Zilvervos


Van Asperen tot Acquoy lopen LAW6 en SP8 (Waterliniepad) samen. Eénmaal voorbij Acquoy splitsen de paden en wij volgen een zijarm van De Linge. Een paar honderden meter verder zien we de rivierboot in een breder deel 180° draaien. Wij komen uit bij de N327 en gaan er via een tunneltje onderdoor. We wandelen nu evenwijdig langs deze weg en negeren de afslag naar Rhenoy. Via een brug steken we de Linge over en dalen via een trap af tot op de dijk. De Lingedijk, die verderop overgaat in de Molendijk, volgt de ruime bocht die de Linge hier maakt. Waar de dijk rechts weg buigt naar rechts, passeren we langs Huis te Rumpt. Rond 1341 werd Huis te Rumpt voor het eerst vernoemd. Het ‘eenvoudige witte huisje’ met de naam ‘Huis te Rumpt’ is in feite een boerderij, die mogelijk bij het kasteel hoorde. Het kasteel zelf heeft hier nooit gestaan. Het lag in de uiterwaard van de Linge. Hier liggen ook 2 wielen: het Grote en Kleine. De Molendijk is inmiddels overgegaan in de Dorpsdijk en loopt nu vlak langs de Linge. Links in de verte zien we de kerk van Beesd. Ter hoogte van Rumpt verlaten we even de dijk om via “U-bocht” na 100m opnieuw op de dijk uit te komen. De mogelijkheid om iets te drinken bij de plaatselijke horeca zal hier wel de “oorzaak” zijn van dit ommetje. We blijven de dijk volgen tot we via een stenen trap uitkomen op een verkeersweg. We steken opnieuw de Linge over en verderop bij Y-1717/1 (check) gaan we rechts de Voortstraat in. We wandelen aan de zuidzijde van Beesd tot op het dorpsplein. Daar staan onze fietsen en via de knooppunten fietsen we terug naar Schoonrewoerd.


top

 

 


top

 

 

Beesd - Zoelen

De fietsen hebben we gisterenavond al aan de kerk van Zoelen gezet en dus rijden we direct naar Beesd. Daar parkeren we op het kerkplein en op een zondagmorgen zijn we hier de enige. Via de Kerkstraat wandelen naar de Havendijk en daar zien we opnieuw de vertrouwde wit-rode markeringen. We gaan linksaf en wandelen onder de A2 door. Iets verder houden we rechts aan en bevinden we ons op de Marienwaerdt Notendijk. Die volgen we zo’n 800m en het enige nadeel is dat de bomen alle zon wegnemen. Neem daar nog eens de wind bij … dus halen we een tweede trui uit de rugzak. Waar de weg naar links buigt, gaan we rechtdoor een grindpad in. We zijn op weg naar het Landgoed Mariënwaerdt. Oorspronkelijk was Mariënwaerd een abdij van de Norbertijner monniken. Door de eeuwen heen werd de abdij regelmatig verwoest. Het Landgoed werd in 1995 officieel opengesteld. Voorbij de gebouwen van het landgoed houden we rechts aan en wandelen de Appeldijk op. Deze leidt ons naar het gemaal De Neust en aan onze rechterkantkrijgen we zicht op de Linge. Tussen Beesd en Geldermalsen is de Linge, met zijn vele ernaast gelegen wielen, nog vrij ongerept. Net voorbij het gemaal gaan we de Lingedijk op en wandelen zo naar Tricht. De Linge ligt een stuk meer naar rechts en is voorlopig niet meer te zien. Het pad loopt net ten zuiden van Tricht en brengt ons tot bij een spoorlijn Utrecht – Boxtel waar het even wachten is tot er 2 treinen gepasseerd zijn. Rechts zien we vele opstelsporen van het station Geldermalsen aan de spoorlijn Utrecht - Boxtel en de Betuwelijn. Om een eenvoudige overstap tussen deze spoorlijnen mogelijk te maken is het station gebouwd met het stationsgebouw in het midden van het spooremplacement. We steken de spoorlijn over en blijven nog even de Lingedijk volgen. Maar ter hoogte van de Dr. Van der Willingenstraat gaan we linksaf en nemen voor een ganse tijd afscheid van de Linge. We zullen deze nog 1x oversteken in Tiel en dan word de Waal onze gezel. We blijven rechtdoor wandelen en komen bij het verlaten van Tricht uit op de Meerdijk. Zo’n 2km verder buigt de weg naar rechts en steken we de Hooglandsche Wetering over . Hier gaan we meteen linksaf en langs het kanaaltje wandelen we tot aan de N833.

Kleurrijke boeien

Calandkanaal

Polders

Marktplein van Heenvliet


We steken deze verkeersweg over en waar de weg naar rechts buigt, gaat het bijna mis. We moeten links een graspad nemen, maar doordat het gras er zo hoog staat, is het pad niet echt zichtbaar. Tenzij je er echt naar zoekt. De volgende 2km negeren we alle zijwegen en wandelen via dit graspad tot aan de geasfalteerde Hennisdijk. Hier gaan we rechtsaf en ter hoogte van FKN 62 gaan we opnieuw naar rechts. Voor het eerste huis moeten we links een graspad in en ook hier mag er eens flink gemaaid worden. Dit pad brengt ons aan de terreinen van “Wilgje Buitensport” en wandelen in een U-vorm rond de terreinen. Verderop loopt het Grote Rivierenpad door het natuurreservaat “Put van Buren” en na het kruisen van een asfaltweg gaat het door natuurreservaat “Achter den Haag”. Voor we het centrum van Buren bereiken, worden we eerst nog door een soort park geleid. Ter hoogte van de stadspoort staan we op de kruising van LAW4 en LAW6. De Culemborgse Poort of Huizenpoort werd rond het jaar 1400 gebouwd en is de enige poort die resteert van de ommuring. De verdieping met zadeldak tussen twee topgevels is in de 17e eeuw vernieuwd. De zonnewijzer aan de stadszijde dateert uit 1631. We wandelen onder de “stadspoort” het centrum in en op de markt houden we links aan. Op het einde van de straat komen we bij de stadswal, waar er ook een mooie windmolen staat. Hier staat een bankje en is dus een ideaal plekje om te lunchen. Na de middagstop volgen we de stadswal naar rechts en wat verder passeren we 2 kanonnen. Onze aandacht wordt getrokken door een zeer mooi gebouw. Het is “Het Weeshuis” van Buren. Het weeshuis is de meest tastbare Oranjenalatenschap in Buren en het beste voorbeeld van Hollandse Renaissance buiten de Randstad. Het initiatief komt van Maria van Nassau, dochter van Prins Willem van Oranje. Toen het gebouw in 1972 niet meer voldeed aan de eisen van deze tijd werd het verhuurd aan de Marechaussee om dienst te doen als museum.

Hartelbrug

Spijkenisserbrug

Restant van de oude Spijkenisserbrug

Flatgebouwen Zilvervos


Via een brug steken we achtereenvolgens de Mauriksche Wetering en een verkeersweg. We wandelen in ZO-richting verder en laten de laatste huizen van Buren achter ons. We gaan op weg naar Erichem, maar laten het centrum rechts liggen. Er staan verschillende oud-Betuwse fruitboerderijen, zogeheten T-boerderijen. Ze zijn te herkennen aan het overstekende dak, waardoor het huis op een T lijkt. Onder dit dak konden de wagens met hun landbouwproducten droog staan. Alles ademt fruit in deze streek. We passeren vlak langs het Betuws Fruitteelt Museum dat vertelt over het vroegere leven van de fruittelers. Waar de weg naar rechts afbuigt, gaan we rechtdoor en komen op een schelpenpad. Zo ver van de zee en toch voldoende schelpen om er een pad mee aan te leggen. We kruisen de Hogekomese straat en wandelen tot aan de Provinciale Weg. Deze steken we over en volgen het fietspad naar rechts. Iets verder gaan we de Woerdsetraat in welke we zo’n700m volgen. Vervolgens kiezen we links voor het Krukkersepad en wandelen onder een hoogspanningslijn door. Op Noordereind slaan we af naar rechts, om vervolgens links Beemdestraat in te slaan. Verderop passeren we een militaire begraafplaats en dan gaat het in rechte lijn via een dreef naar het kasteel Soelen. Al in de dertiende stond er een burcht in Zoelen. Landgoed Soelen ligt op de oude stroomwallen van Waal en Linge met in het hart een kasteel met bijgebouwen uit de 16e en 17e eeuw. We komen uit op het voorplein van het kasteel en nemen daar de met beukenbomen omzoomde oprijlaan naar rechts. Dit brengt ons op de Achterstraat ter hoogte van de kerk van Zoelen waar onze fietsen staan. Wat rest is een fietstochtje naar Beesd.


top

 

 

 

 

Zoelen - Ochten

We parkeren de auto aan de kerk in Zoelen en volgen de markeringen naar de Zoelense brug die we oversteken. De Zoelense weg, die verderop overgaat in het Zoelandse pad, volgen we tot aan de een viaduct. Via een steile trap gaan we het viaduct op en steken achtereenvolgens de Betuwelijn en de A15 over. De Betuweroute is een 160 kilometer lange Nederlandse goederenspoorlijn van de Maasvlakte bij Rotterdam naar de grens met Duitsland, enkele kilometers voorbij Zevenaar. De Betuweroute is in gebruik genomen in 2007 en werd vanaf dat moment beheerd door Keyrail. Op 1 juli 2015 ging het beheer over naar ProRail. Aan de overzijde verlaten we het viaduct en worden we door Tiel geleid. Wanneer we ter hoogte van de spoorlijn Elst - Dordrecht gaan we rechts naar het station. Hier steken we de sporen over en wandelen in zuidelijke richting voorbij een kerkhof. Wat verder komen we uit op het Burgemeester Hasselmanplein. Dit moeten we oversteken maar aan de overzijde gaat het even mis. We gaan, zoals vermeld in topo, rechtsaf langs het park Kalverbos, maar zien geen enkele markering. Ook de Binnenmolenstraat zien we niet … dus we zitten fout.

Kleurrijke boeien

Calandkanaal

Polders

Marktplein van Heenvliet


Even de Waze-app opzetten en via 2 zijstraten zitten we opnieuw op de route. Wat meer markeringen op zulke grote kruisingen zou handig zijn. We passeren langs een kerk en de daarna vermelde “rechtsaf en meteen linksaf “ is eigenlijk gewoon rechtdoor. Ook hier was er sprake van enige verwarring. Maar uiteindelijk blijkt dat we toch in de juiste straat zitten en deze leidt ons tot aan de oever van de Waal. Hier nemen we het fiets- en voetveer naar de overzijde, en dat voor 1,05€/pp. Aan de overzijde wandelen we voorbij het Veerhuis en gaan rechtdoor tot aan de dijk. Hier buigen we af naar links en wandelen naar het centrum van Wamel. Na de 2e kerk (tenzij je een Rooms Katholieke kerk herkend - want in topo staat “na r.c. kerk” - gaan we linksaf de Waalbanddijk op. We volgen de dijk tot aan de Prins Willem Alexander Brug, welke al van ver te zien is. Via deze brug steken we opnieuw de Waal over en samen met de Willems Polder resulteert dit in een brug van 1,5 km. We zijn dan ook blij dat we aan de overzijde via een trap de viaduct kunnen verlaten en opnieuw via rustige wegen de wandeling kunnen verderzetten.

Hartelbrug

Spijkenisserbrug

Restant van de oude Spijkenisserbrug

Flatgebouwen Zilvervos


We volgen opnieuw de Waalbanddijk en zo’n 800m verder gaan we rechts de Heersweg in. Op het einde, vlak voor een soort binnenmeertje, gaan we links. We bevinden ons op de Waardweg dit we ruim 1,5km blijven volgen. Op het einde buigt het pad linksweg en komen we uit bij het kerkje van IJzendoorn. Hier volgen we de asfaltweg naar rechts en verderop moeten we deze opnieuw verlaten naar rechts. Maar in tegenstelling tot wat vermeld staat in de topo, is het niet thv van de Lappenweg, maar wel een honderden meters voorbij deze weg. Het pad naar rechts brengt ons bij de “overnachtinghaven” voor vrachtschepen. We lopen linksom de haven en dan is het even uitkijken: je moet links een met gras overgroeit pad in dat nauwelijks zichtbaar is. Ook de markering was bijna overgroeid, maar op het einde van de haven merk je sowieso dat je verkeerd bent. Het pad loopt evenwijdig met de geasfalteerde dijk en leidt ons naar het terras van het Eethuisje “De Veerstoep”. Van hieruit fietsen we terug naar Zoelen.


top

 

 

Ochten - Loenen

Voor deze tocht rijden we naar Loenen en zetten onze fietsen ter hoogte van boerderij De Grote Doorn. Vervolgens rijden we naar het centrum van Ochten en vinden een parkeerplaatsje op de dorpsparking ter hoogte van de Aldi. We starten pas om 10 uur, want van thuis uit is het een verplaatsing van zo’n 2u. Vanuit het centrum wandelen we zuidwaarts in de richting van de Waalbanddijk en volgen deze naar links. Wat verder verlaten we de dijk naar rechts (naar links gaat de winterroute) en wandelen over een half verharde weg door de uiterwaarden. Aan onze rechterzijde stroomt de Waal. Hier zien we grote vrachtschepen, kleine speedboten en zelfs riviercruiseschepen stroomop- en afwaarts varen. De volgende vier kilometer genieten we van de rivier aan onze rechterzijde en de Ochtensche Buitenpolder aan de linkerkant. Ter hoogte van de aanlegplaats van het voetveer naar Druten gaat de weg over in een asfaltweg. Maar behalve enkele fietsers komen we hier niemand tegen. Op het einde van de Oude Veerweg komen we opnieuw uit op de Waalbanddijk die we naar rechts volgen. Volgens de topo moeten we voor het bord “gevaarlijke krusing” rechts de dijk op. Het bord hebben we niet gezien, maar de afslag wel. Dit brengt ons tot op een uitzichtpunt met een aantal bankjes. Ideaal plekje om een stop in te lassen: drankpauze en foto’s nemen. Nadien wandelen we verder langs de dijk en passeren een scheepswerf. Ter hoogte van het kerkje van Dodenwaard verlaten we de dijk en gaan rond de pastorie. Het tegelpad gaat over in een bospad en via een brugje gaan we rechtsaf. En iets verder gaat het een eerste keer mis. Nederland en hun zuinigheid. En dat geldt ook voor de markeringen. Het is weer even geleden dat we in Nederland gewandeld hebben en dus is het aanpassen. En vooral goed opletten, want in tegenstelling tot België zie je hier alleen de noodzakelijke markeringen. Het zal weer aanpassen worden om het met zeer weinig (maar correcte) markeringen te doen. Alleen als je er eentje mist …

Kleurrijke boeien

Calandkanaal

Polders

Marktplein van Heenvliet


Het gevolg is dat we te ver wandelen en het Kerkepad niet vinden. Lang leve “Via Michelin” want in no-time zitten we opnieuw op de juiste route. Maar het zal niet bij deze ene keer blijven dat we maar de wit-rode markeringen moeten zoeken. We komen opnieuw uit op de dijken en gaan naar links. Dit brengt ons bij een kerkje van Hien waar we de dijk verlaten. We komen uit in de Kerkstraat die we naar rechts volgen. Deze leidt ons in noordelijk richting over de A15 en een HST-spoorlijn. Iets verderop komen we uit bij het station Hemmen-Dodewaard langs een regionale spoorlijn. Hier zoeken we een plaatsje om de boterhammetjes op te eten. Na de lunchpauze wandelen zo’n 1,5km over een onverhard pad langs de spoorlijn, waar we een dieselstel van Arriva ons passeert. Het pad buigt naar en na een goeie kilometer komen we uit bij een boerderij. De weg gaat hier naar links en leidt ons naar de Boelenhamse Straat. Wij gaan hier rechtdoor en ook waar de weg naar rechts weg buigt, wandelen we rechtdoor. Langs deze weg staan zeer oude knotwilgen en verderop wordt de weg weer onverhard. We zijn op weg naar Hemmen en is het bosje verderop gaat het opnieuw mis. Geen markering te zien. De voetgangerssluis waarvan spraken is niet te zien, maar gelukkig vinden we verderop wel een wit-rode markering. We kruisen een asfaltweg en lopen voorbij de in de topo vermelde ruïne. Echt veel stelt deze niet voor en wat verder wandelen we tussen 2 vijvers door. Dit brengt ons aan de oever van De Linge. We volgen de dijk naar rechts en na zo’n 400m komen we uit in de Molenstraat in het gehuchtje Hemmen. We gaan zuidwaarts en wandelen via de Englaan tot aan de boerderij met huisnummer 6. Net voor deze boerderij moeten we naar links.

Hartelbrug

Spijkenisserbrug

Restant van de oude Spijkenisserbrug

Flatgebouwen Zilvervos


Dit onverharde pad loopt langs een bomenrij en geeft zorgt voor een welgekomen schaduw en enige verkoeling. Het is dan ook schitterend zomerweer tijdens van het weekend van 1 juli 2018. De temperatuur loopt op tot zo’n 28C. Bij het verlaten van het “bosje” komen we aan de rand van het dorp Zetten. De beschrijving in de topo is er eentje van het voetgangerssluisje, trapveldje en die laten we maar snel voor wat ze is. Op het plannetje tellen we de straten en vervolgens L & R. Dit brengt ons in de Hoofdstraat, waar we rechtsaf gaan. We wandelen in ZO-richting het dorp uit en waar de weg scherp naar links draait, gaan wij rechtdoor. Wanneer je nu altijd blijft rechtdoor gaan, kom je uit aan het station van Zetten-Andelst. Maar zo ver gaan we niet en buigen af naar links. Dit brengt op de N836 en gaan héél even naar links, maar vrijwel meteen rechts de Woerdsestraat in. We wandelen deze straat helemaal “uit” en komen zo aan de Bredestraat Noord. Vanaf hier gaat het bijna in rechte lijn naar Herveld-Noord. Maar voor we daar geraken moeten we opnieuw de HST-lijn en de A15 kruisen. Deze keer niet er over, maar via een tunnel er onder door. In Herveld passeren we de Museumboerderij en Molen De Vink. We kruisen de N863 en zien verderop opnieuw een autosnelweg. Ditmaal is het de A50 waar we onderdoor gaan. Vrijwel meteen erna buigen we links weg om verderop rechts aan te houden. Ook op dit stuk vinden we weer wat schaduw en zouden we ons op het “Betuwe Landgoed Loenen” bevinden. Althans volgen het vermelde bordje in de topo, want op het terrein hebben we geen bordjes gezien. Wat verder stuurt de markering ons naar links en houden we het bos aan onze rechterzijde. Achter dit bos ligt het Kasteel Loenen , maar dat krijgen we niet te zien. Wanneer je later terug fietsen naar de auto, krijgen we het kasteel wel te zien. Het eerste pad naar rechts gaan we in en dat komt uit op een half verharde weg. Hier nog even naar links, door een S-bocht en dan staan we opnieuw bij de fietsen ter hoogte van boerderij De Grote Doorn. We fietsen terug naar Ochten en onderweg stoppen we nog even om vanop de Waaldijk een foto van het kasteel Loenen te maken.


top

 

 

 

Loenen - Whyler

We zep geleid.

Kleurrijke boeien

Calandkanaal

Polders

Marktplein van Heenvliet


We gaan geleid.

Hartelbrug

Spijkenisserbrug

Restant van de oude Spijkenisserbrug

Flatgebouwen Zilvervos


Op deze oe.


top

 

 

 

 

Whyler - Kleve (D)

We zep geleid.

Kleurrijke boeien

Calandkanaal

Polders

Marktplein van Heenvliet


We gaan geleid.

Hartelbrug

Spijkenisserbrug

Restant van de oude Spijkenisserbrug

Flatgebouwen Zilvervos


Op deoe.


top

 

 

 

U bent bezoeker

guestbook