100 jaar Filisur - Davos

Tijdens het weekend van 4 en 5 juli 2009 werden er allerlei festiviteiten georganiseerd naar aanleiding van de 100e verjaardag van de spoorlijn Davos naar Filisur. Met zijn 19,3 km lengte is het niet een van de langste stukken van de Rhätische Bahn, maar gedurende de 25 minuten durende rit krijg je als passagier een goeie indurk van zowel de technische hoogstandjes als het indrukwekkende langschap. De verbindingslijn van Davos naar de Albulalijn in Filisur werd gebouwd als alternatief van het mislukte Scalettabahn-Projekt van Willem Jan Holsboer en in 1909 werd de lijn in gebruik genomen. Tijdens het jubileum waren er allerlei activiteit in de stations langs deze lijn en werden er speciale ritten gepland. Het Wiesener-viaduct kon bezocht worden en vanuit Filisur kon je onder begeleiding de werken aan het Landwasser-viaduct gaan bekijken. Natuurlijk werden er ook enkele paradepaardjes van stal gehaald en dit werd de uitgelezen manier om deze prachtige locomotieven te fotograferen.

RB 642
GE 4/4 III - 642 kreeg een speciale livrei naar aanleiding van het jubileum

 

Hierna volgt een fotoverslag van dit jubileumsweekend en om de drukte wat te vermijden had ik post gevat nabij het station Davos Glaris.

 

GE 4/6 - 353 RB 601
GE 4/6 - 353 uit 1914 is nu eigendom van Club 1889
GE 4/4 I - 601 trekt de Glacier Express richting Filisur
RB 604 RB 642
GE 4/4 I - 604 trekt de railrider naar Davos
GE 4/4 III - 642 met de regional-zug naar Davos Glaris
92010 Alpine Classic Pullman Express
Werktrein 92010
Alpine Classic Pullman Express
ABE 4/4 - 501 Stoomlocomotief
ABE 4/4 - 501 'Fliegende Rhätier"
Blikvanger was de stoomloc van Club 1889

 

 

 

 

U bent bezoeker

guestbook