DS Brabant 2: 12 lusvormige dagwandelingen over GR-paden

De dagstappersgids Vlaams Brabant 2 biedt een gevarieerd aanbod van 12 lusvormige dagtochten door de mooiste streken van Vlaams Brabant. Het zijn luswandelingen die zo veel mogelijk gebruikt maken van bestaande GR-paden in combinatie met plaatselijke wandelpaden. De gids kwam tot stand dankzij vrijwillige medewerkens van Grote Routepaden.

Hieronder vind je verslagen en foto's van de wandelingen die we uit deze gids deden.

Niet Gepland Gepland in 2017 Reeds gewandeld

Kortenaken
  24.1 km

Haacht

Op een zonnige maar koude winterdag vertrekken we aan het station van Haacht voor de dagstapper uit de gids Vlaams Brabant 2. De wandeling bestaat uit een combinatie van de GR 128 Oost en de streek-GR Dijleland. Vanaf het station wandelen we langs de spoorlijn in de richting van Leuven en wat verder komt de GR 128 links vanuit het Spet. We blijven de spoorlijn volgen en ter hoogte van het kerkhof worden we naar links gestuurd. Het is een klein ommetje, want aan het brugje over de Leibeek gaat de route opnieuw naar rechts. Dit verharde pad brengt ons opnieuw bij de spoorlijn waar we onze weg naar links verder zetten. Aan de volgende spoorovergang gaan we linksaf en iets verder opnieuw links. Indien je hier rechtdoor gaat, kom je aan het warenhuis Spar. Als je daar linksaf gaat, vind je verderop opnieuw de tekens van de GR terug. Vroeger liep de GR tussen de sportterreinen door, maar nu worden we richting Haacht gestuurd. Ter hoogte van een autogarage gaan we rechtsaf en worden we door een bos geleid. Hier en daar is het wat uitkijken om de voeten droog te houden, want het heeft de afgelopen periode veel geregend. We komen uiteindelijk een stuk achter de sportterreinen uit langs waar de oude route liep. Van een mooi onverhard pad komen we uit in de Brugstraat die we rechtdoor volgen. Na 100m buigt deze af naar links, maar wij houden rechtdoor aan. We zijn op weg naar Wakkerzeel en zien de kerktoren al van ver staan. Het centrum zelf doen we niet aan met deze dagstapper. Als we uitkomen op de Wijgmaalsesteenweg verlaten we de GR 128 en gaan we naar links. Iets verder gaan we schuin rechts het Haachtse Straatje in en deze leidt ons in de richting van de Werchtersesteenweg. Begin juli is het hier een drukte omwille van Rock Werchter met parkings en campings in alle weilanden rond het festivalterrein. Vandaag is het rustig en wat verder zien we aan de rechterzijde de beschermde Kraneveldhoeve die dateert uit 1650. Nog voor we de Werchtersesteenweg bereiken, buigen we af naar links. Dit brengt ons aan de Antitankgracht die we naar rechts volgen.

station fabriek

Station van Haacht

Voormalige fabriek Marie Thumas

water hoeve

Moet er nog water zijn?

Kraneveldhoeve

De Antitankgracht is een constructie die ten tijde van de Tweede Wereldoorlog werd aangelegd om het Duitse leger en meer bepaald zijn pantserdivisies tegen te houden of minstens voor een aanzienlijke vertraging te zorgen. Het betreft een 3,5 meter hoge betonnen muur van 3,6 kilometer lengte (ononderbroken) met een lager gelegen 4 meter brede gracht direct ernaast. De antitankgracht werd op 13 september 2001 erkend als natuurreservaat en wordt sinds 1990 beheerd door de lokale afdeling van Natuurpunt Haacht. In 2005 werd de Antitankgracht door de lezers van het Nieuwsblad verkozen tot ‘mooiste plekje van Vlaams-Brabant’ in de categorie ‘beken en rivieren’. Wanneer we uitkomen bij de Werchtersesteenweg steken we die over. Aan de overzijde blijven we de anti-tankgracht volgen en komen zo aan de sluisbunker. De bunker maakt deel uit van de KW-linie tussen Konongshooikt en Waver. De KW-linie telde meer dan 400 bunkers en deze bunker ligt vlak bij de Hansbrug. De gevechtsbunker bewaakte de sluis die het waterpeil in de Antitankgracht op peil hield. We steken de weg over en wandelen nu langs de Dijle die ons zal vergezellen tot in Rijmenam. Ter hoogte van de brug krijgen we opnieuw het gezelschap van de GR128 en deze zal ons terug brengen naar het station van Haacht. We gaan we naar links tot op een kruising, waar we links in de richting van Haacht gaan. Na enkele honderden meters gaan we rechtsaf en zijn we verlost van de vrij drukke weg. We worden door een naaldbos gestuurd en passeren langs een aantal vakantiehuisjes (lees veredelde caravans).

gracht Dijle

Antitankgracht

Langs de Dijle naar Rijmenam

water brugje

En toen verdween het pad onder water

Op weg naar Wespelaar

Vanaf hier is het weer genieten geblazen ondanks een vrij lange strook asfalt. Het pad loopt nu hoofdzakelijk in ZO-richting en maakt een grote bocht rond St. Adriaan. De GR laat helaas de Hooiberg letterlijk links liggen. Berg is nu niet bepaald het juiste woord, zandheuvel komt veel dichter in de buurt. Voorbij de Hooiberg kom je via een links-rechtse combinatie in de Beverdijk terecht. Dit is gewoon een geasfalteerde baan die je naar rechts volgt tot aan huisnummer 83. Hier loop je opnieuw de natuur in en gaan we op weg naar het beemdenlandschap van het Schoonbroek. Maar daar geraken we niet door. Na enkele uitwijkmanoeuvres om de voeten droog te houden, worden we op een bepaald punt toch tegen gehouden door een klein meer. De weg is niet meer te zien en ook de weilanden er rond staan onder water. We keren op onze stappen terug en gelukkig hebben we een gps bij. We wandelen over geasfalteerde wegen (Beverdijk + Sint-Adriaanstraat) tot we uitkomen op de N21 ter hoogte van een rond punt. We steken recht over en wandelen de Jennekensstraat in. Na 400m gaat de GR rechtsaf en loopt door het "Spet”. Uit ervaring weten we dat we in het bos de Leibeek (via een brug) moet kruisen. Vooral de strook voor en na de Leibeek (+/- 700m) ligt er vaak héél drassig bij en na een regenperiode in het bos is de weg zelfs niet meer zichtbaar. Na onze ervaring in het Schoonbroek en de ervaring toen we de GR 128 in het verleden bewandelde, besluiten we het zekere voor het onzekere te nemen. We gaan voor onze "droog weer route"en blijven we de Jennekensstraat volgen tot we rechts het Schorisgat in kunnen. Dit staat niet beschreven in de topo, maar met dit kaartje moet het zeker lukken. De route langs het Schorisgat is recent verbeterd in die zin dat een groot deel nu verhard is. Beide routes komen uit op de 11e Linielaan die je naar rechts moeten volgen. We blijven de weg langs de spoorlijn volgen tot we opnieuw uitkomen bij het station van Haacht. Met de omwegen omwille van de wateroverlast komen we uit op 26,7km, maar gezien het mooie weer was dit geen probleem.

Vertrijk

Deze dagstapper vertrekt aan het station van Vertrijk, waar je tijdens het weekend meer dan voldoende parkeergelegenheid hebt. Wanneer je op het einde van de parking gaat parkeren, doe je winst. Want je moet zo’n 300m langs de sporen wandelen en op het einde van de wandeling kom je ook langs deze weg terug. Nadat je de sporen richting Leuven gevolgd hebt, kom je aan een tunneltje onder de sporen. Hier zien we de wit-rode markering van de GR 512 en deze volgen we naar rechts. De GR 512. We wandelen naar de kerk van Boutersem en voorbij de kerk komen we op een pleintje. Hier is men bezig met de voorbereiding of opruiming van een evenement. We wandelen langs het plein en op de T-splitising zien we links de GR-markering. Zonder in de topo te kijken gaan we linksaf en iets verder lezen we verder in de beschrijving. Blijkt dat we het pleintje schuin moesten oversteken en dus naar rechts gaan. We keren op onze stappen terug en gaan de goede richting uit. We volgen nu goed de beschrijving want de GR gaat loopt via smalle wegjes tussen huizen door. Zo komen we uit op de drukke N3 Leuven – Tienen die we met de nodige voorzcihtigheid oversteken. Aan de overzijde wandelen we de Kerkomse Steenweg in, maar die verlaten we na 50m om opnieuw een smal wegje naar links te nemen. We wandelen achter de huizen door en verlaten wat verder de “bewoonde” wereld. En ook de verharding van de weg houdt op en na de regen van de afgelopen dagen komen we op een modderige weg terecht. We komen in een bosje terecht en bij het verlaten wandelen we langs een voetbalterrein. De grasmat ligt er piekfijn bij en ziet er helemaal klaar uit voor de nieuwe competitie. Zo komen we uit bij de kapel van Sterreborne. De oudste vermelding van deze kapel stamt uit de "Brabantia Mariana" uitgegeven in 1632 door Augustinus Wichmans. In 1890 besluit pastoor Van Beveren de oude kapel te slopen en ruimt ze plaats voor een neogotische kapel. Ze werd ingewijd op 3 april 1894.

kapel Hoeve

Kapel van Sterreborne

Hoeve Billighout

kerk hoeve

Binkom

Op weg naar Honsem

We buigen eerst af in NW-richting om dan een haakse bocht naar rechts te maken. We wandelen onder een dubbele hoogspannignslijn door tot we in het gehuchtje Malendries komen. Indien je hier al een stop wil plannen, er is een café. We blijven de GR volgen en de weg begint te stijgen. Wanneer we bijna boven zijn, buigen we ter hoogte van een bosje af naar rechts. Wat verder is het even uitkijken dat je niet de verkeerde richting uitgaat. Want op de splitsing nodigt het uit om rechts aan te houden. We gaan de goede richting uit en passerenh langs een veldkappelletje. De weg begint te dalen en brangt ons tot bij de  Heilige Geesthoeve. De Heilige Geesthoeve werd gebouwd in de 18de eeuw en vormt samen met de omgeving een beschermd dorpsgezicht van Borsbeek. De hoeve bestaat uit een woonstalhuis, een bakhuis en schuur. Hier gaan we links en wandelen in de reichtin gvan een bosje. Waar de GR het bos in gaat, verlaten wij de GR en gaan rechtsaf. We wandelen nu in ZO-richting en laten het centrum van Kerkom rechts liggen. We volgen het Klein Zwitserland-wandelpad en gaan tervergeefs op zoek naar de aanleinding van de naam van het pad. We krijgen kasseien onder de schoenen geschoven en waar deze ophouden is het opnieuw onverhard met de nodige modder. We passeren langs een oude zandgroeve en gaan dan op weg naar de Velpe. Het pad loopt tussen weiden en ook hier is er modder in overvloed. We steken de Velpe over en wandelen dan in de richting van Hoeve Billighout. Nog voor we de hoeve bereiken buigen we haaks naar rechts en “het Klein Zwitserland-pad” gaat ook de andere kant uit. We gaan opnieuw onder de dubbele hoogspanningsleidingen door en passeren aan de linkerzijde van Breisem.

klaproos hoeve

GR-kleuren ...

Vierkantshoeve in Neervelp

kerk molen

Kerk van Neervelp

Restanten van een molen

Dit brengt ons opnieuw aan de N3 die we zo’n 200m naar rechts moeten volgen. Dan gaan we links Medekensveld in. De weg gaat over in een veldweg en deze brengt ons opnieuw bij de spoorlijn Brussel – Luik. De veldweg houdt  ongeveer dezelfde richtign aan en dat brfengt ons bij de brug aan de E40. We kruisen de autosnelweg en gaan dan linksaf zodat we evenwijdig met de E40 wandelen. Net voor de volgende brug over de autosnelweg steken we de weg over en vanaf dan volgen we over een betonpad  het Heulingenpad. Dit leidt ons naar de vallei van de Jordaan. Wanneer we op ee T-splitsing komen, zien we opnieuw de vertrouwde wit-rode markering. Ditmaals is het de GR 128 die we zullen vanaf nu zullen volgen. Hij leidt ons door de zeer mooie, maar modderige Jordaanbeekvallei. Ook daar wordt het ploeteren in de modder maar gelukkig kunnen we via een gemaaid maïsveld dezelfde richting aanhouden. Ook de wandelaars die vanuit de andere richting komen “geploeterd”, volgen ons voorbeeld. We komen zo net ten noorden van Honsem uit en houden daar een NW-richting aan. Ook het centrum van Opvelp passeren we ten noorden en op het volgende hoogtepunt is de splitsing van de GR 128 en GR 512. Op dit kruispunt staat er een wandelboom  en wij gaan rechtsaf. We bevinden ons opnieuw op de GR512 en deze zal ons vergezellen tot we opnieuw in Vertrijk aankomen. We kruisen een verkeersweg en wat verder wandelen we rond een voetbalbveld. Ondertussen neemt het geluid van het verkeer op de E40  toe en dat is ook de richting die we uitmoeten. Via een brug steken we de HSL en de E40 over en buigen dan naar rechts. We wandelen evenwijdig met de autosnelweg en komen in een holle weg terecht. Iets verder maakt deze een bocht naar links en komen we terug uit de holle weg. We gaan op weg naar de Galgenberg, maar een berg is er niet te zien. Op deze kruising gaan we naar rechts en verderop buigt deze weg nog meer naar rechts. Net voor we de N234 bereiken, gaan we naast huisnr. 10 links een pad in. Dit pad loopt eerst achter de huizen en dan langs een weide. We zitten nu echt tussen de bebouwing en gaan iets verder naar links. Dit brengt ons opnieuw aan de brug onder de spoorweg, waar we rechts de parking van het station opnieuw bereiken.

Testelt

Er werd mooi lenteweer voorspeld en dat was meer dan reden genoeg om een wandeling te maken. De keuze viel op de dagstapperswandeling in Testelt. Volgens de wandelgids wordt het “Demeren” in het land van De Witte. De Witte, gebaseerd op de kinder- en bengelstreken van een dorpsjongen uit Zichem, is een jeugdwerk van Ernest Claes. De Demer die we tijdens deze wandeling meerdere keren zullen zien, stond centraal in het beroemde werk. De roman werd pas afgewerkt en uitgegeven in 1920. Hij werd twee keer verfilmd, in 1934 door Jan Vanderheyden (De Witte) en in 1980 door Robbe De Hert onder de titel De Witte van Zichem. We starten aan het station van Testelt, waar je voldoende parkeergelegenheid vindt. Als alternatief vertrekput kan je ook voor het station van Zichem gaan. Aan het station zien we de geel-rode markering van het Streek-GR Hageland die we de eerste 8 kilometer zullen volgen. We vertrekken in westelijke richting en houden het spoor aan onze rechterzijde. We wandelen een kilometer langs de spoorlijn en dan volgt er een haakse bocht naar links. Iets verder gaan we rechtsaf en wandelen we opnieuw in westelijke richting. In het begin is het een smal pad, maar na 250m komen we op een breder bospad terecht. Na een kilometer komen we uit op een T-splitsing waar we tevens een markering van het wandelknooppuntennetwerk zien. We gaan hier rechtdoor en laten ons begeleiden door de streek-GR, alsook de aanduiding richting wandelknooppunt (WKP) 415. Na 1,5 km komen we uit bij WKP 415 en gaan vervolgens op weg naar de Grote Laak. De Grote Laakbeek was ooit een onbevaarbare nevenloop van de Demer, die zich ter hoogte van Aarschot afsplitste om in Tremelo (Ninde) in de Dijle uit te monden. Door de rechttrekking en dijkverhoging van de Demer ter hoogte van Aarschot begin jaren 70 raakte de Grote Laakbeek haar natuurlijke wateraanvoer kwijt. Nu wordt de beek alleen nog gevoed door afval- en regenwater. Natuurpunt ijvert voor het herstel van de verbinding met de Demer, zodat de Grote Laakbeek terug watervoerend en dus ook aantrekkelijk wordt. Na het oversteken van het beekje wandelen we tot aan een drukke weg. We steken de weg over en wandelen naar links. We nemen de 2e straat naar rechts (Wilgenputstraat) en beginnen met de beklimming van de Bosberg. In de topo wordt er ook van de Wijngaardberg gesproken. De markering bergop is prima en ook op de kam zijn er geen problemen. Maar het pad dat ons terug naar beneden moet leiden is een ander paar mouwen. Er zijn meerdere mogelijkheden, maar we zien niet veel geel-rode strepen.

Bosberg Demer

Op weg naar de Bosberg

Langs de Demer in Langdorp

mais kerk

Drogen van maïs

Kerk van Testelt

Net voorbij het benzinestation slaan we rechts de Peperstraat in. De kasseiweg gaat over in een onverharde weg en leidt ons naar WKP 414. Op deze T-splitsing gaan we naar rechts en verderop steken we de Kleine Laar over. We zien de kerk van Langdorp en iets verder staan we aan de Demer. We volgen de oever naar rechts en volgen deze tot aan een houten brug. Hier steken we de Demer over en verlaten we de Streek-GR Hageland. We volgen de Demer nog even naar links, maar buigen dan in zuidelijke richting af. We gaan onder een hoogspanningleiding door en dat brengt ons verderop bij fietsknooppunt (FKP) 2. We gaan linksaf en gaan op weg naar de Konijnenberg. We houden een NO-richting aan en met een bocht naar rechts komen we bij de Konijnenberg. Ook hier geeft de topo een andere naam: we zouden aan de Wijnberg taan. We gaan rechtsaf tot bij de eerste woning en maken dan een bocht van 180°. Hier begint de beklimming over een brede bosweg. Eenmaal boven buigen we links weg en negeren we alle zijwegen tot we op een T-splitsing komen. Dit is buurtweg 51 (Verloeystraetje) die we naar link volgen. De weg gaat in dalende lijn tot bij een asfaltweg. We wandelen in NO-richting en passeren langs een ambachtelijke hoeveslagerij. Wat verder zien we iets wat lijkt op houtstapels. Maar wanneer we dichterbij komen (en ook verder lezen in de topo) zien we dat het gaat over open kasten voor het bewaren van maïs. Er staan meerdere van deze kasten en na het nemen van enkele foto’s gaan we verder. We wandelen onder de hoogspanningsleiding door en gaan dan rechts een modderig pad in. Eén ding is zeker: we moeten opnieuw naar beneden. We komen bij een omheining die we naar beneden volgen tot op de Testelsesteenweg. Daar zien we opnieuw een markering en dus hebben we in het bos goed “gegokt”. We steken de weg over en gaan links.

watermolen standbeeld

Watermolen van Zichem

Standbeeld van de "Witte van Zichem"

Demerbroek weide

In de Demerbroeken

Op weg naar de Voortberg

Zo’n 400m verder moeten we rechtsaf en in de topo wordt gesproken van een mogelijk “zeer vochtige” passage. Gelukkig valt het nog mee en komen we met droge voeten opnieuw bij de Demer. We volgen deze naar rechts, maar bij de eerste splitsing verlaten we de oever opnieuw. Dit brengt ons bij de Laarbeek die we niet oversteken, maar naar links volgen. We blijven de beek zo’n 1,5km volgen en zien dan plots de kerk ban Messelbroek aan de rechterkant opduiken. Op het volgende kruispunt aan we linksaf en wandelen in noordelijke richting tot we opnieuw bij de Demer uitkomen. We gaan rechtsaf en volgen de Demer ruim een kilometer. Aan de overzijde zien we de kerk van Testelt, maar daar zullen we pas op het laatste van de wandeling passeren. Ter hoogte van een kruispunt verlaten we de oever en gaan we naar rechts. Dit brengt ons bij WKP 261 aan een drukke weg. We gaan naar rechts en na taverne De Spellehut gaan we links de Klottebergstraat in. Verderop linksaf en wat verder gaan we via een onverharde weg op weg naar WKP 141. Wanneer we bij het knooppunt komen, gaan we links en zijn we opnieuw bij de Demer. We volgen de rivier naar rechts in de richting van Zichem en komen zo bij de zeer fotogenieke 18e-eeuwse watermolen. Na het nemen van de nodige foto’s, wandelen we even naar het centrum. We gaan op zoek naar het standbeeldje van de “Witte van Zichem”. Dit staat vlak voor de kerk van Zichem en ook hier halen we het fototoestel boven. We gaan terug naar de Demer die we nog even naar recht volgen. We teken de Demer over, alsook een 2e Demerarm. Hier vinden we de vertrouwde wit-rode markering terug. Het is deze van de GR5 die je als alternatief kan gebruiken om via de Demer terug naar Testelt te wandelen. Maar wij gaan via de variant op weg naar het natuurreservaat Demerbroeken. De Demerbroeken vormen een uitgestrekte brok natuur in de brede vallei van de Demer. Het gebied werd vooral als hooiland gebruikt en ook turfstekers deden hun intrede, hiervan getuigen prachtige overblijfsels in de vorm van vennen en trilvenen. Onze passage verliep gelukkig met droge voeten en even zijn we ook de markering kwijt. Maar bij het verlaten zien we opnieuw de wit-rode streepjes en zitten we nog steeds op de juiste weg. Net voor de Voortberg buigt de GR af naar link en brengt ons verderop opnieuw bij de Demer. Hier staat er ook een wandelboom die we aan onze fotocollectie kunnen toevoegen. Vanaf hier is het opnieuw de Streek-GR Hageland die ons zal begeleiden en ook zal terug leiden naar het vertrekpunt. We gaan op weg naar de kerk van Testelt, maar voor we die bereiken, komen we bij de watermolen. Vandaag is het een feestzaal, maar vooral een mooi gerestaureerd gebouw. Via de kerk komen we in de Stationsstraat die ons na 300m terug bij het station brengt.